Block title
Block content

Yedinci Şua'da, ilk mertebelerde gözü ile müşahede ederken, sonra sırayla aklı, kalbi, nefsi ve ruhu ile müşahede ediyor. Acaba bu sıralamanın hikmeti nedir?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Delillerin mahiyeti letafet ve kesafet noktasından  birbirinden farklılık arz eder. Bazı deliller vardır ki, çok latif ve ince olduğu için ancak ruh ve vicdan gibi latif ve ince duygular ile avlanabilir. Bazı deliller de  vardır ki, kesif olduğu için zahiri duygular ve nefis gibi kesif cihazlar ile hissedilir. Buradaki sıralamaya bu şekilde bakabiliriz.

Nefsin, kalpten sonra gelmesinde durum biraz farklıdır. İnsan mahiyetinde en azılı ve ikna olunması en zor cihaz nefistir. Nefis, karakteri itibari ile insana düşman ve rakip şeklinde tasarlanmıştır. Amaç mücadele ile insanın potansiyel olan duygu ve cihazların inkişaf ettirilmesidir. Bu sebeple en son teslim olup ikna olacak cihaz nefistir diyebiliriz.

İnsanın vicdan, kalp ve ruh gibi cihazlarının karakteri hakka yatkın, kabule yakın bir kıvamda ve nuraniyette yaratılmıştır. Bu yüzden az bir delil, hafi bir işarette bu duygular çabuk işba eder, yani doyuma ulaşır. Ama nefis hem kesif  hem rakip hem hasım olduğu için işbası zor, kabulü meşakkatlidir.  

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...