Block title
Block content

Yirmi Üçüncü Lem'a'nın son kısımlarında kıyametten bahseden ayetin önceki cümlelerle ben alakasını kuramadım; açıklar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"İKİNCİ SUAL: Tabiattan vazgeçen ve imana gelen zat diyor ki: 'Her mevcut, her cihette, her işinde ve her şeyinde ve her şe'ninde meşiet-i İlâhiyeye ve kudret-i Rabbâniyeye tâbi olması, çok azîm bir hakikattir. Azameti cihetinde dar zihinlerimize sıkışmıyor. Halbuki gözümüzle gördüğümüz bu nihayet derecede mebzuliyet, hem hilkat ve icad-ı eşyadaki hadsiz suhulet, hem sabık burhanlarınızla tahakkuk eden, vahdet yolundaki icad-ı eşyada nihayet derecede kolaylık ve suhulet, hem nass-ı Kur'ân ile beyan edilen مَا خَلْقُكُمْ وَلاَ بَعْثُكُمْ اِلاَّ كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ
 وَمَآ اَمْرُ السَّاعَةِ اِلاَّ كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ
["Sizin yaratılmanız da diriltilmeniz de tek bir kişinin yaratılıp diriltilmesi gibidir." (Lokman, 31/28) "Kıyametin gerçekleşmesi göz açıp kapayıncaya kadar, yahut ondan da yakındır." (Nahl, 16/77)] gibi âyetlerin sarahaten gösterdikleri nihayet derecede kolaylık, o hakikat-i azîmeyi, en makbul ve en mâkul bir mesele olduğunu gösteriyorlar. Bu kolaylığın sırrı ve hikmeti nedir?' "(1)

Burada tevhitte sonsuz bir kolaylık, şirk ve küfürde ise sonsuz bir zorluğun olduğu izah ediliyor. Kıyametten bahseden ayet ise Allah’ın kudretinin ne kadar büyük ve haşmetli olduğuna işaret ediyor ki, O’nun için şu dünyayı harap edip yeniden inşa etmek, göz açıp kapamak kadar hızlı bir süreç içinde olabilir. Ama aynı işlem tesadüfe ve sebeplere havale edilse, gerçekleşmesi imkansız bir zorluğa düşer.

Öyle ise tevhitte sonsuz bir makuliyet ve kolaylık varken, şirk ve tabiatta sonsuz bir zorluk ve akıl dışılık vardır. İşte bu ayet bu manayı takviye ve teyit ediyor.

(1) bk. Lem'alar, Yirmi Üçüncü Lem'a.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...