Block title
Block content

"Zira, âyinenin iki vechi gibi, herşeyin bir mülk ciheti var ki, âyinenin mülevven yüzüne benzer; muhtelif renklere ve hâlâta medar olabilir. Biri melekûttur ki, âyinenin parlak yüzüne benzer..." Devamıyla beraber açıklar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Eşyanın mülk yüzü sebeplerin, zıtların, kıyasların, cüzi bazı çirkin ve şerlerin, nispi emirlerin, mertebe ve derecelerin cevelan ettiği renkli yüzüdür. Bu yüzde Cenab-ı Hakk'ın izzet ve kemaline uygun olmayan bazı haller ve durumlar olduğu için, Allah bu haller ile temasta görünmemek için araya sebepleri koymuştur.

Bu yüzden her hal ve durumun hikmet ve güzelliğini anlamakta insan zorlanabiliyor. Bu yüze hasrı nazar edenler, bu karmaşık durum içinden çıkamadıkları için, genelde sebeplerde boğuluyorlar. Allah’ın bu yüzde sebeplerle iş görmesinin hikmetlerinden birisi; insanlardan gelecek şikayet ve isyana bir perde, bir paratoner olmasıdır. Nasıl yıldırım şiddetini paratoner kendi üstüne alır, evi muhafaza eder, teşbihte hata olmasın, aynı şekilde insanlardan gelecek şikayet ve isyan ateşini sebepler paratoner gibi kendi üstüne çeker, Allah’a gitmesine perde olur.

Eşyanın meleküt yüzü, yani her şeyin hakiki ve içyüzü ise, aynanın parlak yüzü gibidir. Bu yüzde her şey şeffaf ve güzeldir. Zıtlar yoktur. Mesela çirkin ve güzel diye bir şey yoktur. Her şey güzeldir. Bu yüzde Allah’ın isim ve sıfatları bizzat mübaşeret içindedir. Yani eşyanın arka planında bizzat Allah’ın kudret eli görünür.

Mülk yüzünde direkt değil, sebepler vasıtası ile görünüyordu. Melekût yüzüne, her şeyin içi manasından ziyade, her şeyin hakiki gerekçeleri ve güzel neticeleri nazarı bakmak gerekir. Yani bir kutunun içi dışı nazarı ile bakmak sathi olur.

İlave bilgi için tıklayınız:

Mülk ve melekût kavramlarını izah eder misiniz?

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

netder
Aynanın mülk ciheti yani o kesif maddesi olmasa,melekut ciheti yani şeffaf kısım iş yapmaz.Sebepler olmasa Cenabı Hakk'ın nurani isimleri tecelli etmicek.Aynada görüntüyü daha iyi alabilmek için maddenin kesiflik derecesi fazla olmalıdır.Kainatta kesiflik(sebebler) o kadar fazla ki aynanın arkasından bakan görüntüyü alamıyor.Sebepler biraz kırılsa,azalsa görmeye başlıyor.Aynı pencerelere takılan camlar gibi iki tarafından bakılsa da görüntü alınabiliyor.Sınav öyle ki şeffaf tarafından bakan necat buluyor, kesif(sebepler) tarafından bakan kurtuluşa eremiyor,şekvasını da kesif maddeye yapıyor.Şeffaf tarafından bakan kesif tarafı da seviyor,kesif olmuş ki görüntü alıyorum diyor.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
m.zbay
Allah razı olsun. anladım
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...