"Zulümde, fıskta, kebairde birer menhus lezzet-i şeytaniye bulunabilir. Fakat imansızlıkta hiçbir cihet-i lezzet yok..." Burayı nasıl anlamalıyız? İman etmeyenler, içinde bulundukları elemi, azabı hissetmiyorlar mı?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Nefis ve kör hissiyat; bir dirhem hazır lezzeti, gelecekteki tonlarca lezzete tercih eder, bu gibi nebati ve hayvani hissiyatlar, insanın akıl ve kalp gibi insani ve nurani hissiyatlarını susturup, insanlık vazifelerinden geri bırakabiliyorlar.

Evet nefis, heva ve vehim sadece hazır anını düşünür, geleceği ve sonunu göremez ve düşünemez, bir cihetle hayvan gibidir. Nasıl hayvanda akıl ve basiret olmadığı için geleceği göremez, her şeyi bulunduğu andır, aynı şekilde insandaki nefis, heva ve vehim gibi cihazlar da geleceği ve neticeyi düşünemez, her şeyini bulunduğu an bilir.

Mesela nefis, heva ve vehime denilse; "Sen şu hazır bir gram lezzeti terk et, sana bir yıl sonra tonlarca lezzetler verilecek." nefis ve vehim o bir gram hazır lezzeti, bir yıl sonra verilecek tonlarca lezzete tercih eder. Zira nefis bir yıl sonrasını düşünüp muhakeme edemiyor, o sadece bulunduğu anı düşünüyor.

Durum ceza noktasında da aynıdır, nefis ve vehime denilse "Şimdi sana bir tokat atacağız, ama bu tokada mukabil bir hafta sonraki büyük bir azaptan kurtulacaksın.", nefis ve heva hazır bir tokada razı olamıyor. Çünkü o tokadı hemen ve peşinen yiyecek. Halbuki bir tokada bedel bir hafta sonra büyük bir azaptan kurutulacak; ama bunu göremiyor ve bilemiyor.

Ekser kafirler lakayıtlık ve umursamazlık olan adem-i kabul dairesinde bulunduklarından, düşünmeden yaşıyorlar ve küfr-ü mutlaktakiler gibi hayatları harap olmuyor. Sefahatten gelen menhus lezzetle hislerine mağlup olup akıllarını uyutuyorlar. His ve hevesin hakimiyeti aklın mizanlarını dinlemiyor. His ve heveslerine mağlup olarak yaşıyorlar.

Aklı tatil ettiklerinden, düşünce ufukları kısırlaşıyor. Geçmişi ve geleceği düşünmeden anlık yaşıyorlar. Gençlik, şöhret, imkan ve saltanat bir müddet onların zevk ve menfaatlerine kuvvet veriyor. İmandan gelen zevk ve lezzeti idrak edemediklerinden, mukayese imkanı bulamıyorlar. Mevcut hayatı ideal zannediyorlar. Dünyanın ve hayatın zor ve ağır şartları, başka şeyleri düşünmeye fırsat ve imkan bırakmıyor...

Zalimlerin günahtan zevk alması; nebati ve hayvani yönünün, insani yönünü esir alıp işlevsiz bırakmasından dolayıdır. Böyleleri bir cihetle hayvanileşiyorlar. İşlenen günah ve zulümler, insanın latifelerini öldürür ya da dumura uğratıp köreltebilir.

Allah, günah olan lezzetlerin içine peşin birer azap koymuştur. Kumar lezzetinin içindeki azap; mal ve haysiyetini kaybetmek iken, içki lezzetinin içindeki azap; sıhhat ve akıl kaybıdır. İşte her fani haram lezzetin içinde böyle elim dünyevi azaplar bulunuyor. İnsanlara bunlar gösterilebilir ise uyanması ve hatasını anlaması daha kolay olur. Risale-i Nur mesleği ekser olarak haram lezzetler içindeki elim azapları göstererek insanları irşat ediyor.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Yorumlar

karolin
O zaman Hitler,Lenin,Troçki gibilerinin binlerce insanı öldürmelerinde de bu menhus lezzet bulunuyor.Öldürmekten lezzet alıyor,Allah bunun içine pis bir lezzet koymuş..İmtihan gereği bunun işlenmesine yol açmış ve lezzet koymuş ama bunu yapmaması için de akıl vermiş.Bütün cinayetler,zulümler ,günahlar menhus lezzetten kaynaklanıyor şeklinde anladım.Doğru muyum?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Doğru bir yaklaşım.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ziyaretçi (doğrulanmadı)
Ademi kabul küfür değil mi. Nasıl lezzet alıyorlar.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Adem-i kabul bir şeyi ya körü körüne inkar etmek ya da kendini o şeye kapamak şeklinde olur ki bu tarz insanların fikir ve düşünceleri hareket halinde ve cevelan içinde olmadığı için bir parça lezzet alabilirler. Ama kabul-ü adem de fikir ve düşünce hareket halinde ve cevelan içindedir. Dolayısı ile bunlardan iyi düşünenler hayattan lezzet alamazlar.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ziyaretçi (doğrulanmadı)
inancın aksine imanın aksinemi hareket var ondanmı.kabulu adem bumu.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Kabul-u ademciler o yanlış doğrusu bu diye iddia ediyor. Adem-i kabul de böyle bir iddia meydan okuma yok.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...