Cennete gitmek ya da cehenneme gitmemek için ibadet etmeyi nasıl yorumlarsınız?
- "Allah rızası için" yapmıyormuş gibi hissediyorum, ne dersiniz?
Değerli Kardeşimiz;
İbadetleri, cenneti kazanmak ya da cehennemden korunmak için yapmakta bir sakınca bulunmuyor. Ama en kâmil olanı Allah rızası için yapmaktır.
Üstadımızın şu ifadeleri de bu inceliğe işaret etmektedir:
"Güya o sükûtla der: 'Ey Müslümanlar, müjde size! Ey müttakî, sen Cehennemden felâh bulursun. Ey salih, sen Cennete felâh bulursun. Ey ârif, sen rıza-i İlâhîye nail olursun. Ey âşık, sen rüyete mazhar olursun.' Ve hâkezâ..." (25.Söz)
"İşte kurtuluşa erenler onlardır."(Bakara, 2/5)
Bu ayette felaha ermenin vesileleri ve yolları mutlak bırakılmış.
Bazı müminler müttakidir yani cehennemin korkusu ile günahlardan kaçarlar ve felaha bu yolla ererler.
Bazı müminler salihtirler, yani cennet için güzel amellerde ve ibadetlerde bulunurlar ve bu yolla felaha ererler.
Bazı müminler ariftir, yani marifetullah ehlidir ki bunlar Allah’ın rızasını her şeyin üstünde görüp sadece ona odaklanırlar. Bu zatlarda ne cennet sevdası ne de cehennem korkusu ibadetlerine saik değildir. Bu zatların felahı İlahi rıza ve hoşnutluktur. Bunlar için Allah’ın bir lema rızası cennetten üstündür.
Bazı müminler de Allah’a âşıktır, yani muhabbetullah ehlidir ki, bunlar Allah’ın cemali ve rü’yetinden başka bir şeyi düşünmezler. Onların felahı ancak Allah’ın cemaline müşerref olmaktır.
Özetle cennete girme şevki ya da cehennemden kurtulma korkusu ile günahları terk etmek ya da farzları ifa etmek caizdir. Yani Allah’ın emirlerini uygulamak yasaklarından sakınmak fiilinin arkasında farklı mülahazalar olabilir. Birisi cennet sevdası ile o fiili yaparken diğeri cehennem korkusu yüzünden o fiili işleyebilir...
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü