Bediüzzaman Hazretleri Kürt müdür? Şakirtleri kendisine mehdi olduğunu söylemişler, Üstad Hazretleri de kendisinin Kürt olduğunu, mehdinin ise Ehl-i beyt'ten olup Arap olacağını söylemiş midir?

Bediüzzaman Hazretleri Kürt müdür? Şakirtleri kendisine mehdi olduğunu söylemişler, Üstad Hazretleri de kendisinin Kürt olduğunu, mehdinin ise Ehl-i beyt'ten olup Arap olacağını söylemiş midir?
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Üstad Bitlis’in, Hizan ilçesinin, Nurs köyünde dünyaya geldi. Bediüzzaman'ın doğduğu tarihlerde, Osmanlı'da eyalet sistemi vardı ve bu bölgeye "Kürdistan" deniliyordu. Bu bölgeden olduğunu gösterir bir şekilde, kendisine “Molla Said-i Kürdi” denilmekte idi.

Yani büyük zatların yaşadığı bölgenin ismi ile anılması, o dönemlerin gelenekleri içinde olan bir şeydir. Bunun tarihte birçok örnekleri mevcuttur. Mesela; İmam Gazali İran’ın Tus şehrinin Gazal kasabasında 1058 (h. 450) yılında doğdu. Doğduğu yer olan Gazali ile anılmıştır. Üstad'ın da Kürdî diye anılması bu sebepledir, yoksa o nesep olarak Kürt olduğu için değildir.

Üstad'ın nesep açısından Ehl-i beyt'ten olduğuna dair şöyle bir hatıra mevcuttur:

Bediüzzamanın varislerinden Seyyid Salih Özcan'ın naklettiğine göre, bir gün Üstad'la aralarında şu konuşma geçer:

- Salih sen seyyidsin, değil mi?

- Evet, Üstadım.

- Peki Seyyid Salih, sence ben seyyid olabilir miyim?

- Muhakkak Üstadım, siz seyyidsiniz.

- Seyyid Salih, ben anne tarafından Hüseyni, baba tarafından ise Haseni’yim. (Tanıyanların Dilinden, Salih ÖZCAN.)

Üstad'ın açık bir şekilde seyyid olduğunu eserlerinde yazmamasının sebebi; elinde kati bir senedinin olmamasıdır. Yoksa seyyid olduğunu reddetmiyor. Risale-i Nur; ispat ve katiyet mesleğinden olduğu için, kati olmayan şeyleri içine, mesleği gereği almıyor.

Sorunuzdaki Üstad'ın, "Ben Kürd'üm, mehdi ise seyyid olacak." ibaresini teyit eden bir hatıra veya kaydı biz bilmiyoruz ve rastlamadık. Ancak benzer manada şöyle geçiyor:

"Hem mehdilik isnadını hiç kabul etmediğime bütün kardeşlerim şehadet ederler. Hatta Denizli’deki ehl-i vukuf 'Eğer Said mehdiliğini ortaya atsa bütün şakirtleri kabul edecek.' dediklerine mukabil, Said, itiraznamesinde demiş ki: 'Ben Seyyid değilim. Mehdi Seyyid olacak.' diye onları reddetmiş." (Şualar, On Dördüncü Şua, İddianamede benim hakkımda dört esas var.)

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Okunma sayısı : 46.176
Sayfayı Word veya Pdf indir
Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

Yorumlar

Ziyaretçi (doğrulanmadı)
Ona "Kürdi" denilmesi ve kaside-i Hazret-i İmam-ı Ali de (r.a.) görülen "Ya midriken" kelimesinin hazf ve kalbiyle "Kürt" ima ve işaretinin bulunması, gerçekten Kürtlüğüne delalet etmez ve onun manevi silsile-i şerafet ve siyadetten tenzil ve teb idini icap ettirmez. Bu isnad ve izafe, Kürdistan da doğup büyüyen ve bu lakapla maruf ve meşhur olan bu zatın Risaletin-Nur'un tercümanı olduğunu sırf aleme ilan etmek içindir; yoksa Kürtlüğünü ispat etmek için değildir. Kürtçe bilmesi, o kıyafete girmesi ve öyle görünmesi, kendini setr ve ihfa için olup, hakiki hüviyet ve milliyetini ihlal ve inkar mana ve maksadıyla değildir diye düşünüyorum. Alem-i İslamiyet ve insaniyete ve Haremeyn-i Şerifeyne asırlarca hizmet eden bu kahraman Türk milletini onun çok sevmesinde ve hayatının mühim bir kısmını hep Türklerle meskun olan bu havalide geçirmesinde büyük hikmetler, mana ve mülahazalar olsa gerektir. Hasan Feyzi (Rahmetullahi Aleyh) Emirdağ Lâhikası 76
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
harundemirkan

Sayın kardeşim ;

"Ona "Kürdi" denilmesi ve kaside-i Hazret-i İmam-ı Ali de (r.a.) görülen "Ya midriken" kelimesinin hazf ve kalbiyle "Kürt" ima ve işaretinin bulunması, gerçekten Kürtlüğüne delalet etmez ve onun manevi silsile-i şerafet ve siyadetten tenzil ve teb idini icap ettirmez. Bu isnad ve izafe, Kürdistan da doğup büyüyen ve bu lakapla maruf ve meşhur olan bu zatın Risaletin-Nur'un tercümanı olduğunu sırf aleme ilan etmek içindir; yoksa Kürtlüğünü ispat etmek için değildir. Kürtçe bilmesi, o kıyafete girmesi ve öyle görünmesi, kendini setr ve ihfa için olup, hakiki hüviyet ve milliyetini ihlal ve inkar mana ve maksadıyla değildir diye düşünüyorum."

Eğer bu kısmın geçtiği mektubu iyi bir şekilde okudu iseniz, Üstad hz.leri bu kısmın üstünü çizerek tayyettiğini ve Hasan Feyzi ağabeye de bundan dolayı gücenmemesini söylüyor. Yani bu kısım Üstadın tashihli nüshasında yok. Üstad burayı çıkarmış. Bu ifade Hasan Feyzi ağabeyin şahsi görüşüdür. Ve Üstad hz.leri çıkardığı için de Lahikada dahil edilmemesi gerekirken maalesef yayınevlerinin çoğunluğu bunu dahil etmişler. Yani bu ifade Üstadın seyyid olduğuna dair bağlayıcı olamaz. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ömernur4040

"Üstadın tashihli nüshasında yok. Üstad burayı çıkarmış."

Sayın demirkan kardeşim:Bu önemli bir idda bunun için bir deliliniz var mı

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
hakan

Aziz, Sıddık, Değerli, Mü'min kardeşlerim; Üstad Kürttür denilse bir şeyler değişecek mi? Kürtlerin içinde seyyid çok. Onların aslı bir nevi Araplara dayanıyor, bunu Üstad da söylüyor. Önemli olan verdiği mesajdır. Kışırla uğraşmayalım lüb'e inelim. Bizler Medresetü Zehra talebeleriyiz. Bu dava ırklar ötesi bir davadır. Çeşitlilik, bizim toplumumuzun tabii bir boyutudur. Birlik ve düzenimizi hissi kardeşten öte, mantıki esaslarla beslenmiş bir kardeşlik ortamının oluşmasını gerektirmektedir. Üstadımız bunu gerçekleştirmek için Eserleriyle bizlere yardimci oluyor. Ona bakalım problemlerimizi çözelim. Müsamaha elzemdir. Ne bir Türk, ne bir Kürd, ne de Arap, Üstadı kendi hislerine alet edemez. O bunu haketmedi. Saygılarımla

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ziyaretçi (doğrulanmadı)

Üstad kürt değil, nitekim gözlerinin mavi yeşil olduğu şahitlerce mevcut. Ama bizim bunu ispatlamaya ihtiyacımız yok. Çünkü bu bir kapı. Ve bu kapıdan ancak, ırkçılığı bırakarak girilir. Dikkat ederseniz hiç bir ırkçıya üstadımızı sevmek nasip olmuyor.

Ne zaman ki; kürt olursa olsun, Allah her canlıyı eşit yaratır sonra ona makamlar verir derse; kapıdan rahatça girer ve seyyid olduğunu görünce de ayrı bir sevince kavuşur.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
murattilbe
cevabım silinmiş kulanıcıya said nursinin kürt olması zorunamı gitti adam kendisi kürt oldugunu söylüyor sen adamı muhacır yaptın yaa
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ebu Said
Selamun Aleykum, Kendi kanaatimce Bediüzzamanin Kürt olmasi seyyidlige mani degildir. Kürt veya Türk olmak evladi Resülden olunamayacagi anlamina gelmez. Zatan hepimiz Peygamber torunlariyiz (Hz. Adem a.s) Resullullahin torunlari Kürdistana degilde Sudan veya Kenyaya hicret etseydi ve üstad 1908 senesinde Sudan veya Kenyadan Medressetüzzehra icin Isatanbula gelseydi üstadin simasi, rengi resimlerinde gördügümüz gibi beyazmi olacakti yoksa Kenyali bir zenci kardesimiz gibi siyahmi olacakti? Ona "Kürdi" denilmesi ve kaside-i Hazret-i İmam-ı Ali de (r.a.) görülen "Ya midriken" kelimesinin hazf ve kalbiyle "Kürt" ima ve işaretinin bulunması, gerçekten Kürtlüğüne delalet etmez ve onun manevi silsile-i şerafet ve siyadetten tenzil ve teb idini icap ettirmez. Bu isnad ve izafe, Kürdistan da doğup büyüyen ve bu lakapla maruf ve meşhur olan bu zatın Risaletin-Nur'un tercümanı olduğunu sırf aleme ilan etmek içindir; yoksa Kürtlüğünü ispat etmek için değildir. Hasan Feyzi (Rahmetullahi Aleyh) in Mektubundanada anladigim kadariyla Celcelutiye deki "Ya mudriken" kelimesinin kürtlügüne delalet etmez. Kürtlüğünü ispat etmek için değildir. Bu üstadin ve risalei nurun bizim icin nekadar büyük bir nimet olduguna delalettir. (benim kanaatim) Kürtlüğünü ispat etmek için değildir. cümlesi ise asikardir yani sekizinci suada olan "Ya mudriken" kelimesini üstad kürd olan sahsiyetini ispat etmek icin degil risalei nura ve önemine veriyor. Selam ve Dua ile
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
serzemin
üstadın kürt olmasını istemiyen ne kadar çok kardeş varmış.hani bir şey olsada ispatlansa da şöyle içimizden bir sevinç duysak.üstadın kürt değilde arap olması neyi değiştirecek ben anlayamadım. ama aynı kardeşler fatih sultan ı hiç bir ispata ihtiyaç bırakmadan türklüğünü övünerek bahseder.alla rızası için bi işinize gücünüze bakın. kürt kardeşlerinizi sizden de nefret ettirmeyin
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
rojberk
cok pardonda üstadın kürt olmadıgını neden kabullenmemeye calısıyorsunuz. adnan oktarın bır yıl once canlı yaynda soyledıgı su durum gerceklsıyor anlasılan ." fethullahcılar ustatın kürt kımlıgını unutturmaya calsııyorlar.has nur talebelerının buna sahıp cıkması lazım ." kaldı kı rısalelerının bır cogunu suzgecten gecırmıssınız bu ustada yapılan buyuk bır vefasızlıktır !1
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
yıldırım_15_15
gazali kendi kasabasının adını alıyorda. üstad niye nursi, bitlisi mahlasını almıyor da kürdi mahlasını alıyor? senin verdiğin örneklerin birbiriyle hiçbir alakası yok. kürt kelimesi nereye gidersen git milliyeti temsil eder. kürdistan ise kürtlerin yaşadığı yeri temsil eder. senin mantığına göre olsa saidi kürdistani olur. kürdi değil. sana sadece senin yorumun üzerinden mantık hatalarınla cevap verdim. üstadın kürt olduğunu sana ispatlama gereği duymuyorum.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ömernur4040

Çok ciddi abi ve kardeşlerle yıllardır derse gider gelirim . Cemat icinde Risalede olmayan hatıra ve nakillere çok ehemmiyet verilmez çokta itibar edilmez. Üsdadın seyidligi mevzu bahis olunca salih özcan abinin hatırasına başvurulur.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
harundemirkan

Kürdistan ismi Kürdlerin coğrafyası veya yurdu anlamına gelir. Demek ki o coğrafyada Kürdeler yaşadığı için Kürdistan denmiş. Ve üstad da bizzat Kürtlerden olduğu için kendisini Said-i Kürdi olarak tanımlamış. Asar-ı Bediiyye yi açın ve okuyun. Onlarca yerde Üstad hz.leri kendisini Kürd ve Kürdistanlı olarak tanımlıyor. Açık ve net bir şekilde de Seyyid olmadığını söylüyor. Sayın kardeşler referansımız Risale-i Nur'un bizzat kendisi olmalı. Risale-i Nur bu konuda açık ve net. Lütfen Risale-i Nur dışında Üstadın Seyyid olduğunu iddia eden ve aslı olmayan söylemlere kulak asmayalım. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
talebe77

Sevgili abiler..

Üstadımızın Türk veya Kürd olmasının nasıl bir önemi olabilir. İslamiyet cahiliye döneminden kalma kavmiyetçiliği yasaklamışken biz neden böyle bir tartışmayı yapıyoruz. Yorumlara bakınca Risale-i Nurlara gayet hakim olan abilerin bile bu konuda uzun uzadıya izahat vermeye çalıştıklarını görmek üzücü bir durum. Kürt kardeşlerimiz için kırıcı olabilecek manalar süzülüyor. Kaldı ki ben bir Türküm, Kürtleri İslamiyet hesanına çok seviyor ve varsa kırılanlardan özür diliyorum. Cebab-ı Hak mülkünde istediği gibi tasarruf eder. Dilerse Mehdi'yi Bitlis'ten de çıkarır. Editörün böyle manasız ve faidesiz bir konuyu açmasını da anlayamadım. Selam ve dua ile...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yükleniyor...