Block title
Block content

Üstad’ın cuma namazına gitmeyişi bazı çevrelerce yanlış yorumlanıyor. Bu konuyu açıklar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Üstad'ın cuma namazına gitmeyişi daimi değildir ve özel sebeplere dayanır. Kendisi bunu şöyle açıklar:

"Ben Cenab-ı Hakka şükrediyorum ki, nefsimi kendime beğendirmemiş ve kusurlarımı kendime bildirmiş. Değil kendimi satmak, hodfuruşluk etmek, belki kemâl-i mahcubiyetle Risale-i Nur'un mübarek şakirtleri içinde onların samimiyet ve ihlâsıyla kendimi affettirmek ve onların mânevî şefaatiyle günahlarıma bir kefaret aramaktır."

"Bana itiraz edenler, gizli ayıplarımı bilmiyorlar. Yalnız zahirî bazı hatalarımı bahane edip ve yanlış olarak Risale-i Nur'u benim malım zannedip Risale-i Nur'un nurlarına perde çekmek, intişarına rekabet etmek için derler: 'Said cuma cemaatine gelmiyor, sakal bırakmıyor.' gibi tenkitleri var."

"Elcevap: Ben, çok kusurları kabul ile beraber derim: Bu iki meselede büyük mâzeretlerim var."

"Evvelâ: Ben Şâfiîyim. Şâfiî Mezhebinde cumanın bir şartı, kırk adam imam arkasında Fatiha okumaktır. Daha başka şartlar da var. Onun için burada bana cuma farz değil. Ben, mezheb-i Âzamîyi takliden, bazan sünnet olarak kılıyordum."

"Saniyen: Yirmi senedir haksız olarak beni insanlarla görüştürmekten men ettikleri için -hem bu âhirde, resmen dört ay evvel perde altında insanlarla temas ettirmemek için tenbihat olmuş- hem yirmi beş senedir ben münzevî yaşadığım için, kalabalık yerlerde huzur bulamıyorum ve herkesin arkasında mezhebimce iktida edip namaz kılamıyorum ve okumakta yetişemiyorum ve daha Fatiha'nın yarısını okumadan, imam rükûa gidiyor. Bizde Fatiha okumak farzdır."(1)

Nur talebelerinin cumaya gitmeme gibi bir hali söz konusu değildir.

(1) bk. Emirdağ Lahikası-I, 24. Mektup. 

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

İLKNUR ŞEN AKBAŞ
Evvelâ: Ben Şâfiîyim. Şâfiî Mezhebinde Cumanın bir şartı, kırk adam imam arkasında Fatiha okumaktır. Daha başka şartlar da var. Onun için burada bana Cuma farz değil. Ben, mezheb-i Âzamîyi takliden, bazan sünnet olarak kılıyordum. Burada Üstad mezheb taklidi yapılabilir fakat asıl mezhebimizin gereklerinden çıkamayız, onları yok sayamayız kaidesini mi ders veriyor ?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Zaten bir ihtiyaç bir zaruret olmadan ya da telfik suretinde mezhep taklit etmek caiz değildir. Mezhep sadece azimet ve takva noktasından taklit edilebilir. Mesela Şafi birisi Hanefi mezhebinin kerih gördüğü bir şeyden sakınırsa bu güzel olur. Aynı durum diğer mezhepler içinde geçerlidir.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
oğuzhangözüpek
CUMA NAMAZI= akıl,sıhhat,hür,irade,zaman,mekan,islam beldesi,idarenin İSLAM RUKÜNLERİNİ taşıyor olması,hutbede tebliğ edilenin TEBELLÜĞ EDENLERCE UYGULAMA İMKANINA SAHİP OLMALARI gibi şartlara HAVİ ; İÇTİMAİ,SİYASİ,İHTİYACİ sebepler ile de MEREDİLMİŞ BİR ibadettir...Her İBADET ELBETTE ALLAH RIZASI amacıyla yapılır ancak bu RIZA GERÇEKLEŞİRKEN dünya hayatına ait yan faydaları da göz ardı edilemez. Hatta bazen DÜNYEVİ FAYDALARI VE AMACI daha görünür hale gelir.SAVAŞ HALİNDE CİHAT FARZ olur. Müminler şehit olmayı arzu ederken aynı zamanda İSLAM ÜLKESİNİ DE küffarın melanetinden korumayı hedeflerler.Bunun gibi.ÜSTADIMIZ tüm bu hususiyetleri elbette biliyor ve KALBİ VE AKLI neye fetva veriyorsa ONUN LA amel ediyor..Madem böyle huzur bulmuş , başkasına kelam düşmez. Hiç kimse kalkıpta SALAT-I ikame KONUSUNDA üstadımıza yorum yapması HADDİNE düşmez .Ancak sebebi hikmetini öğrenerek İLMİNİ VE TAKVASINI artırma cihetiyle araştırması hariç..1925 ten sonraki hayatını biliyor sak O'nun CUMA salatı HAKKINDAKİ AÇIKLAMALARINI DA anlıyoruz demektir. HAYIRLI GECELER..
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...