Block title
Block content

"Yerinde ölmek için bu hayat lâzımdır." fikri yanlış bir fikir mi?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Şehzadebaşında şemâtetle konferans verildiği gece, kemal-i mehabetle sahneye çıkıp irad ettiği nutk-u belîğ-i bîtarafane, Said'in ihata-i ilmiyesi kadar hamaset ve fedakârlıkta da ileri olduğunu teyid eder. Gerek o gece, gerek menhus 31 Mart'ta cihandeğer nasihatleriyle ortaya atılan hoca-i dânâya, böyle tehlikeli bir anda vücud-u kıymetdarının sıyaneti, nefean lil'umum elzem olduğu halde ve ihtar edildiği zaman, "En büyük ders, doğruluk yolunda ölümünü istihkar dersi vermektir"; "Yerinde ölmek için bu hayat lâzımdır." fikrine karşı,

"Âşinayız, bize bîgânedir endişe-i mevt.
Adl ü hak uğruna nezreylemişiz cânımızı.
Olur bize âb-ı hayat, ateş-i seyyâl-i memat."

mısrâı ile mukabele ederdi."(1) 

31 Mart olayı; Osmanlının çalkantılı ve tehlikeli bir sosyal hadisesidir. Bu dönemde çok değerli alim ve aydınlar risk altına girmiş, hatta bir kısmı idam edilmişlerdir. Üstad Hazretleri de canı pahasına bu olayda rol üstlenmiş ve birçok sosyal infiali nutukları ile teskin etmiştir.

Üstad Hazretlerinin bazı dost ve arkadaşları; "Efendim sizin varlığınız bu memleket için çok önemli, bu olaylarda fazla müdahil olmayın, sizi kaybetmekten endişeliyiz." diyenlere Üstad Hazretleri; "En büyük ders, doğruluk yolunda ölümünü istihkar dersi vermektir"; "Yerinde ölmek için bu hayat lâzımdır." ifadesini kullanıyor.

Yani bizim gibi aydın ve alimler, böyle durumlarda ölmeyecekler de hangi durumda ölecekler diyerek, sosyal sorumluluk örneği gösteriyor.

(1) bk. Divan-ı Harb-i Örfî, İfade-i Naşir

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Divan-ı Harb-i Örfî | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 2064 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

ilyas26125
Çok güzel bir izah yapılmış. Teşekkürler.
Log in or register to post comments
Yükleniyor...