Block title
Block content

On Birinci Lem'a'nın Yedinci Nüktesi'ni açıklar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Sünnet-i Seniyye edeptir. Hiçbir meselesi yoktur ki, altında bir nur, bir edep bulunmasın. Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm ferman etmiş:  اَدَّبَنِى رَبِّى فَاَحْسَنَ تَاْدِيبِى  Yani, 'Rabbim bana edebi güzel bir surette ihsan etmiş, edeplendirmiş.' ”

"Evet, siyer-i Nebeviyeye dikkat eden ve Sünnet-i Seniyyeyi bilen, kat’iyen anlar ki, edebin envâını, Cenâb-ı Hak, Habibinde cem etmiştir. Onun Sünnet-i Seniyyesini terk eden, edebi terk eder.  بِى اَدَبْ مَحْرُومْ بَاشَدْ اَزْ لُطْفِ رَبْ kaidesine mâsadak olur, hasâretli bir edepsizliğe düşer."(1)

Allah’ın, tesettür ve edebi bizden istemesinin sebebi, kendi isim ve sıfatlarından gizlenmek ve saklanmak için değil, başka şuur sahibi mahlukların nazarında çirkin ve kötü durmamak içindir. Allah, sanatını şuur sahiplerine sergilerken, sanatının kemal ve güzelliğini düşürecek çirkin hallerden şiddetle men ediyor.

Mesela bir ressam, resimlerini sergilemek için, bir seyir yeri açıyor. Bu seyir yerinin bazı çirkin duran yerlerini ve hallerini, o nezih ortamı  bozmamak için  tedbir alıp, tanzim ediyor. Ta ki resimlerinin güzelliğine ve kemaline bir zarar gelmesin.

Aynen bunun gibi, Allah, insan gibi bir sanatını bütün şuur sahibi varlıkların seyrine ve nazarına izhar ediyor. İzhar ederken de onların nazarında komik ve çirkin duruma düşmemek için, Resulünün (asm) sünneti ile edebi ve tesettürü emrediyor.

Amaç ise, en cami ve mükemmel olan insan gibi bir sanatı, başka nazarlarda adileşip çirkin bir hale düşmesin. Allah’ın Cemil ismi, sanatında çirkinlik ve kusur istemez. Ama bazı hikmetlerden dolayı edep yerlerinin yaratılması da başka isimlerin gereği olduğu için, Allah Resulünün (asm) sünnetindeki edep ve tesettür emri ile, o başka nazarlara  kusur ve çirkin gibi duran  vaziyetler giderilmiş oluyor.

Yani sünneti seniye, eksiklikleri tamamlayan mahz-ı edeb vazifesi görmüş oluyor. Sünnet; edebi tanımlayan ve tamamlayan bir faktör olduğu için, edeb ile sünnet adeta bir bütün gibi oluyor.

Bir de sünnet-i seniyye, vahiy ile tespit edildiği için, Allah’ın isimlerinin manası ile uyum içinde olan tek muaşerettir. Bu yüzden sünnete ittiba emredilmiştir.

(1) bk. Lem'alar, On Birinci Lem'a.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Yedinci Nükte | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 6000 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

drerkan
sünnetin her birisini terk eden edepsizlik etmiş oluyor mu?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Edepsizliği geniş manada düşünürsek her sünnetin terki bir edepsizliktir diyebiliriz. Lakin edepsizliği sadece tesettür anlamında düşünecek olursak o zaman her sünnetin terki edepsizlik olmaz.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...