"Delil-i ihtirâî i’tâ-i vücuddur. İ’tâ-i vücud ise, idam-ı mevcudun refikidir. Halbuki, adem-i sırftan vücudu ve vücud-u mahzdan adem-i sırfı aklımız tasavvur edemiyor." İzah?
Değerli Kardeşimiz;
"Delil-i ihtirâî i’tâ-i vücuddur. İ’tâ-i vücud ise, idam-ı mevcudun refikidir. Halbuki, adem-i sırftan vücudu ve vücud-u mahzdan adem-i sırfı aklımız tasavvur edemiyor."(1)
Bir mümkinin yoklukta kalmayıp varlık alemine gelmesi, ancak vacibü’l-vücud olan Allah’ın irade ve kudretiyle gerçekleşir ve Onun varlığına büyük bir delildir.
Allah, yarattığı o varlığı yeniden yok etmeğe de kadirdir. Zira mümkinin bir kanadı var olmak, diğeri ise yoklukta kalmak veya yok olmaktır. Buna göre var etmekle yok etmek birbirinin refiki yani arkadaşı gibidirler.
(1) bk. Muhakemat, Üçüncü Makale (Unsuru'l-Akide), Birinci Maksat.
İlgili ders videosu için tıklayınız:
- Prof. Dr. Şadi Eren, Muhakemat Dersleri (42. Bölüm).
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü