"Kim bunu okursa, Mûsâ ile Hârun’un sevaplarının misli ona verilir." bu ifade hadis mi yoksa Ahmed Gümüşhanevî hazretlerinin sözü mü?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Hem de şu âlemin mikyasıyla âlem-i ebedînin şeyleri tartılmaz. Buranın en büyüğü, oranın en küçüğüne muvazi gelemez. Sevab-ı a’mâl o âleme baktığı için, dünyevî nazarımız ona dar geliyor, aklımıza sığıştıramıyoruz. Meselâ

مَنْ قَرَاَ هٰذَا اُعْطِىَ لَهُ مِثْلُ ثَوَابِ مُوسٰى وَهَارُونَ

yani
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ السَّمٰوَاتِ وَرَبِّ اْلاَرَضِينَ - رَبِّ الْعاَلمِينَ وَلَهُ الْكِبْرِيَاۤءُ فِى السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ - اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ السَّمٰوَاتِ وَرَبِّ اْلاَرَضِينَ - رَبِّ الْعَالَمِينَ وَلَهُ الْعَظَمَةُ فِى السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ - وَلَهُ الْمُلْكُ رَبُّ السَّمٰوَاتِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

[Meali: “Kim bunu okursa, Mûsâ ile Hârun’un sevaplarının misli ona verilir:”

“Hamd o Allah’a mahsustur ki, Göklerin Rabbi, Yerlerin Rabbi, Âlemlerin Rabbidir. Göklerde ve yerde kibriyâ Ona mahsustur. Onun kudreti her şeye galiptir ve hikmeti her şeyi kuşatır. Hamd o Allah’a mahsustur ki, Göklerin Rabbi, Yerlerin Rabbi, Âlemlerin Rabbidir. Göklerde ve yerde azamet Onundur. Onun kudreti her şeye galiptir ve hikmeti her şeyi kuşatır. Mülk de Ona âittir. O Göklerin Rabbidir. Onun kudreti her şeye galiptir ve hikmeti her şeyi kuşatır.(Şeyh Ahmed Gümüşhanevî, Mecmuatü’l-Ahzâb, s. 263)]”(1)

Bu bir hadistir Üstadımız da bu hadisi Ahmed Gümüşhanevî Hazretlerinin, “Mecmuatü’l-Ahzâb” adlı eserinden naklediyor. Bu kıymetli eserde buna benzer birçok hadis-i şerif mevcuttur.

Üstadımız bu tür hadisleri nasıl anlamamız gerektiği hususunda bize bir usul gösteriyor.

Bahsin devamındaki şu cümlede bu hususu açıkça ifade etmektedir:

“İnsafsız ve dikkatsizlerin en ziyade nazar-ı dikkatini celb eden, şu gibi rivâyetlerdir. Hakikati şudur ki:..”(2)

Amellerin faziletine dair hadislerin senetleri genelde ya zayıf ya da âhadî olarak nakledilmiştir. Lakin Ehl-i sünnet âlimleri amellerin fazileti ve teşvik edilmesi konusunda senedi zayıf ya da âhadî olan hadislerin kullanılmasında bir beis ve mahzur görmüyorlar.

Ahmed Gümüşhanevî Hazretlerinin, “Mecmuatü’l-Ahzâb” adlı eseinde zikredilen hadislerin senetleri genelde ya zayıf ya da âhadîdir. Bu gibi hadisler iman, hukuk ve hüküm sahasında değil, dua, zikir ve virdlerde teşvik olarak istimal edilebilir.

Dipnotlar:

(1) bk. Sözler, Yirmi Dördüncü Söz Üçüncü Dal.
(2) bk. age.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...