1. âyetin tefsiri
İçerikler
-
"Hece harflerinin adedi -elif-i sâkine hariç kalmak şartıyla- yirmi sekiz harftir." Sakin elif neden sayılmıyor, sayılsa mucize olurdu!..
-
"2. Kur’ân’ın almış olduğu nısıf, terk ettiği nısıftan daha ziyade kesîrü’l-istimaldir. 3. Kur’ân, sûrelerin başında zikrettiği kısım içinde lisan üzerine daha suhuletli olan elif, lâmı çok tekrar etmiştir." Bu ifadeleri açıklar mısınız?
-
"Kur’ân-ı Azîmüşşan'ın, sûrelerin başındaki hurûf-u mukattaanın zikredilen minval üzerine tansifleri hakkında ihtiyar ettiği tarîk, beş yüz dört ihtimalden intihap edilmiştir." cümlesini açar mısınız, neden beş yüz dört?
-
"Bu sûrelerin başlarındaki taktî-i huruf ile isimleri hecelemek, müsemmânın me’hazine ve neden neş’et ettiğine işarettir." Müsemmânın me’hazi, ne demektir, açıklar mısınız?
-
Huruf-u mukattaa için kullanılan: "Bu harflerin taktii, müsemmanın vahidi itibari olup, terkibi mezci olmadığına işarettir." cümlesini izah eder misiniz?
-
"... Ehl-i kıraat ve erbab-ı kitabetin ittihaz ettikleri bir usuldür. Bundan anlaşılıyor ki, hem söyleyen, hem dinleyen ümmî olduklarına nazaran, bu tabirler, söyleyenden doğmuyor ve onun malı değildir; ancak, başka bir yerden ona geliyor." İzahı?
-
İşaratü'l-İ'caz'ın başında, "Elif lam mim, üç harfiyle üç hükme işarettir" deniyor. İkinci hükme olan işareti açıklar mısınız?
-
"4. Şu harflerin taktîi, harf ve lâfızların hâvi oldukları kıymet, yalnız ifade ettikleri mânâlara göre olmayıp, ilm-i esrarü’l-hurufta beyan edildiği gibi, adet ve sayılar misillu harflerin arasında fıtrî münasebetlerin bulunduğuna işarettir." İzahı?
-
"5. الۤمۤ taktîiyle, bütün harflerin esas mahreçleri olan ‘halk, vasat, şefe’ mahreçlerine işarettir. Ve zihinlerin nazar-ı dikkatini şu mahreçlere çeviriyor ki..." Devamıyla izah eder misiniz?
-
İşaratü’l-'İ'caz’da Elif Lam Mim bahsinde; dört cümle var. Dört cümlenin münasebetinde on iki bağlılık olduğu yazılmış, üçüne misal verilmiş. Bu on iki durumu açıklar mısınız?