Block title
Block content

İkinci Makam, Birinci Vecih

İçerikler

  1. Kalbin kabul etmediği şüphenin şetme dönmesi ne demektir?

  2. Şetm ile küfür arasında ne fark vardır?

  3. Mantık kaidesince tahayyülün hüküm olmayıp, şetmin hüküm olmasını izah eder misiniz?

  4. "Şeytan, evvelâ şüpheyi kalbe atar. Eğer kalb kabul etmezse, şüpheden şetme döner. Hayale karşı şetme benzer bazı pis hatıraları ve münâfi-i edep çirkin halleri tasvir eder. Kalbe 'Eyvah!' dedirtir, ye'se düşürtür.”

  5. Şeytan şüpheyi niçin önce akla değil de kalbe atıyor?

  6. "Şeytan, evvelâ şüpheyi kalbe atar. Eğer kalb kabul etmezse, şüpheden şetme döner." cümlesini izah eder misiniz?

  7. "Tahayyül-ü şetm şetm değildir. Zîrâ, mantıkça, tahayyül hüküm değildir. Şetm ise hükümdür." ifadelerini açar  mısınız?

  8. Bende çok vesvese var. Mesela ben Allaha mı, tanrıya mı inanıyorum? Veya Risaleleri sadece Tanrı'yı anlatıyor, gibi düşünceleri geliyor kalbime ve ben bundan çok rahatsız oluyorum. Yardımcı olur musunuz?

  9. Nefsi kullanmadan, şeytan direkt olarak kalbe ve akla müdahale edebiliyor mu?

  10. "Vesvesenin zararı, tevehhüm-ü zarardır." cümlesini açıklar mısınız?

  11. Lümme-i şeytaniye ne demektir?

  12. Kalbim sanki küfür içinde, ama aklım Allah'ın varlığını tasdik ediyor. Aklın tasdik etmediği kabul etmediği bir şeyi, kalp tasdik eder mi? Aklıma gelen kötü düşünceler kalbin sözleri mi, yoksa lümme-i şeytaniye mi?

  13. "Vesvesenin kalbe ait bir hüküm olmadığının en büyük delili, kalbin o gibi fikir ve vesveselerden rahatsız olup üzülmesidir. Zira insan, kalben onayladığı bir şeyden Rahatsızlık duymaz ve üzülmez." denilmiş. Ama biz bunun vesvese olduğunu bildiğimiz veya anladığımız zaman kalp üzüntü çekmiyor. Bu benim kalbimden gelmiyor ki, ondan üzüleyim diyor. Bu tehlikeli midir? Kalbin muzdarip olması şart mı?

Yükleniyor...