Block title
Block content

Üçüncü Hatve'nin şefkat ile bağlantısı var mı, nasıl anlamalıyız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Üçüncü Hatvede,  

مَاۤ اَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَمَاۤ اَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ   ["Sana her ne iyilik erişirse Allah'tandır. Sana her ne kötülük gelirse, o da kendi nefsindendir." (Nisâ, 4/79)] dersini verdiği gibi; nefsin muktezâsı, dâimâ iyiliği kendinden bilip, fahr ve ucbe girer. Bu hatvede, nefsinde yalnız kusuru ve naksı ve aczi ve fakrı görüp, bütün mehâsin ve kemâlâtını, Fâtır-ı Zülcelâl tarafından ona ihsan edilmiş nimetler olduğunu anlayıp, fahr yerinde şükür ve temeddüh yerinde hamd etmektir. Şu mertebede tezkiyesi, قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰيهَا  [“Nefsini günahlardan arındıran kurtuluşa ermiştir."(Şems, 91/9)] sırrıyla şudur ki: Kemâlini kemâlsizlikte, kudretini aczde, gınâsını fakrda bilmektir."(1)

Üstad, acz, fakr, şefkat ve tefekkürü mesleğin tariki yani, yolu olarak tarif ediyor. Hatveler ise bu yolda atılan adımlardır. Dolayısı ile aralarında bir bağlantı söz konusudur. Buradaki şefkat, kendi nefsimize acımak, onu ıslah ve tarbiye etmek demektir.

Nakşiler on hatve, Kadiriler yedi hatvede nefsi terbiye ederken, Üstad dört hatvede terbiye yolunu gösteriyor.

(1) bk. Sözler, Yirmi Altıncı Söz, Zeyl.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

büşram
nefsimizi günahlardan arındırarak nefsimize şefkat etmiş oluyoruz gibi geliyor
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...