Kâinat, arz ve insan simasında "Birbiri içinde birbirinin nümunesini gösteren üç sikke-i rububiyet" olmasını izah eder misiniz?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Kâinat dev bir ayna, Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellisi bu aynada çok büyük ve azametli bir şekilde tecelli ediyor. Mesela, Allah’ın Adl ismi kâinatın her yerini, köşesini ve her noktasını gayet derecede ölçülü ve mizanlı bir şekilde yaratmış ve bu isim kâinatın dev aynasında dev bir şekilde tecelli ediyor. İlahi rububiyet kâinat aynasında azamet ve kibriya ile tecelli ettiği için, Allah ismi ile ifade ediliyor.

Dünya da bir aynadır, ama kâinata göre boyutları ve ölçüleri küçük bir aynadır aynı tecelli bu dünya aynasında da işlemektedir. Yine Allah’ın Adl ismi dünyanın her yerini her köşesini her noktasını gayet derecede ölçülü ve mizanlı bir şekilde yaratmış ve bu isim dünyada kâinata nispetle biraz daha okunaklı ve küçük boyutlarda tecelli ediyor. İlahi rububiyet dünya aynasında daha çok şefkat ve merhamet ile tecelli ettiği için Rahman ismi ile ifade ediliyor.

İnsan da bir aynadır, Allah’ın bütün isim ve sıfatları insan aynasında da tecelli ediyor. Ama bu ayna kâinat ve dünyaya oranla daha küçük daha okunaklı daha etkili ve dikkatleri dağıtmayan bir tecelli şeklidir. Yani her insan kendi cep aynasında Allah’ın bütün isim ve sıfatlarını okuyup rahatlıkla gözlemleyebilir. Kâinat ve dünya aynalarının boyutları büyük olduğu için insanların dikkat ve nazarları ihata edemeyebiliyor. Ama kendi cephesindeki tecellileri ihata ile okuyabilirler. İlahi rububiyet insan aynasında şefkat ve özel bir şekilde tecelli ettiği için Rahim ismi ile ifade ediliyor.

Allah’ın Adl ismi hakeza insanın her yerini her köşesini her noktasını gayet derecede ölçülü ve mizanlı bir şekilde yaratmış. İnsan kendi aza ve cihazlarını inceleyerek Adl isminin mana ve tecellisini okuyabilir.

Not: Adl ismi numune olarak ifade edildiği gibi, diğer isimler de aynı şekilde tecelli ediyorlar.

Allah kâinat ve dünya üzerinde tecelli eden rububiyetini daha okunaklı, daha tesirli, daha özel bir şekilde her insanın cephesinde de gösteriyor ki, her insan bu rububiyet ve tecellileri rahatlıkla görüp okuyabilsin. Kâinat ve dünyada dağınık ve azametli bir şekilde yazılan yazılarda boğulmasınlar dikkatleri dağılmasın.

Kâinatın tamamında azametli bir şekilde tecelli eden Adl ismi, insanın yüzünde ki göz, kulak, ağız ve burun gibi azaları gayet derecede ölçülü ve mizanlı yaratarak küçük ölçeklerde ama okunaklı bir şekilde de tecelli ederek insan aklını zorlamadığından dikkatini dağıtmıyor.

İlave bilgi için tıklayınız:

- "Demek, Bismillahirrahmanirrahim, sahife-i âlemde bir satır-ı nurani teşkil eden üç sikke-i ehadiyetin kudsi ünvanıdır ve kuvvetli bir haytıdır ve parlak bir hattıdır." cümlesini açıklar mısınız?

- Kainat, dünya ve insandaki terbiye mührü

- İnsan simasında, küre-i arz simasında ve kâinat simasında; niçin diğer isimler değil de hep ism-i Rahmanın tezahürü nazara veriliyor? Niçin diğer mahlukata göre insan, ism-i Rahmanı tamamıyla gösterir bir mahiyettedir?

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Kategorileri:
Okunma sayısı : 337
Sayfayı Word veya Pdf indir
Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

Yorumlar

muratkul

Peki buradaki rububiyet tecellesini örneklerler açıklarmısınız yani soru rububiyet tecellisi kainat arz insanda nasıl birbirine bakıyor buradaki bu birbirine bakan tecelliler nelerdir 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
İnsanın bedeni kainat siması arz gözü de insan şeklinde düşünecek olursak beden, sima ve göz nasıl iç içe bir biri ile ilişkili ise aynı şekilde kainat, arz ve insanda aynı şekilde iç içe girft ve ilişkilidir ve hepsi aynı Rububiyet kanunu ile tedbir ve terbiye edilmektedir.  Mesale kainatta ki sönmüş gezegen ve taşları Kuddus ismi nasıl temizliyorsa aynı isim dünyada kara ve denizleri de temizliyor insan bedeninde ki kanları da temizliyor. Kuddus ismi kainat, arz ve insanda aynı denklemde tecelli ediyor. 
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...