"Tılsım" ne demektir?

Soru Detayı

- İslam literatüründe yeri nedir? Risale-i Nurlarda ne manalarda kullanılmıştır?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Tılsım; herkesin bilip çözemediği, anlayamadığı gizli şey, gizli sır demektir. Ayrıca fevkalade kuvvet ve tesiri haiz olan şey ve definenin bulunmasına mâni olan mevhum şey manalarına da geliyor.

Tılsım, Risale-i Nur'da manası çıplak ve mücerret akıl ile anlaşılmayan maksat ve hikmetler şeklindedir. Meselâ; kâinat ve insanın yaratılış hikmeti insan aklına bir tılsım ve bir sırdır. Akıl bunu vahye dayanmadan, kendi başına çözemez. "İnsan nedir, nerden gelip nereye gidiyor?" soruları da insanın mücerret aklı için müşkülküşa bir tılsımdır. İnsan aklı için açılması zor olan bu tılsımların şifresi ve anahtarı ayat-ı İlahidir.

Tılsımat-ı Kur'aniye ise, herhangi bir meselede Kur'an ayetlerini yazmak, okumak veya ayetlerden meydana getirilen vefkler denilen şekiller çizmekle bir maksada ulaşmak için kullanılan bir tabirdir.

Fatiha suresi, Felak ve Nas sureleri, Cin suresi, Bakara suresi, Ayetü'l-Kürsî ve daha başka sure ve ayetlerin yazılması, okunup üfürülmesi, bedene meshedilmesi veya vefkler denilen belli şekillerde yazılmasından bazı faydalar elde etmek veya bazı şerlerden korunmak ya da kurtulmak mümkün ve tecrübeyle sabit olduğu bilinmektedir.

"Ve zincirlerle birbirlerine bağlanmış diğerlerini (onun emrine verdik)." (Sâd, 38/38)

"Onun için, şeytanlardan, dalgıçlık yapan ve bundan başka işler de görenleri vardı..." (Enbiya, 21/82)

Mealindeki ayetler bu tılsımat-ı Kur'aniye'ye işaret etmektedir. Söz konusu ayetlerin işaretlerle ilgili Üstad Hazretlerinin açıklamaları bu meseleye oldukça ışık tutacaktır. Üstad Hazretleri özetle şunları söylemektedir:

"Cenâb-ı Hak, manen şu ayetin lisan-ı remziyle der ki: 'Ey insan! Bana itaat eden bir abdime cin ve şeytanları ve şerirlerini itaat ettiriyorum. Sen de Benim emrime musahhar olsan, çok mevcudat, hattâ cin ve şeytan dahi sana musahhar olabilirler.' "

"İşte, beşerin, sanat ve fennin imtizacından süzülen, maddi ve manevi fevkalade hassasiyetinden tezahür eden ispritizma gibi celb-i ervah ve cinlerle muhabereyi, şu ayet en nihayet hududunu çiziyor ve en faideli suretlerini tayin ediyor ve ona yolu dahi açıyor."

"Fakat şimdiki gibi, bazen kendine emvat namını veren cinlere ve şeytanlara ve ervah-ı habiseye musahhar ve maskara olup oyuncak olmak değil, belki tılsımat-ı Kur’âniye ile onları teshir etmektir, şerlerinden kurtulmaktır."

"Hem temessül-ü ervaha işaret eden, Hazret-i Süleyman Aleyhisselâmın ifritleri celp ve teshirine dair ayetler, hem فَاَرْسَلْنَاۤ اِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً misillü bazı ayetler, ruhanilerin temessülüne işaret etmekle beraber, celb-i ervaha dahi işaret ediyorlar. Fakat işaret olunan celb-i ervah-ı tayyibe ise, medenilerin yaptığı gibi hezeliyat suretinde bazı oyuncaklara o pek ciddi ve ciddi bir âlemde olan ruhlara hürmetsizlik edip, kendi yerine ve oyuncaklara celb etmek değil, belki ciddi olarak ve ciddi bir maksat için, Muhyiddin-i Arabî gibi zatlar ki, istediği vakit ervah ile görüşen bir kısım ehl-i velâyet misillü onlara müncelip olup münasebet peyda etmek ve onların yerine gidip âlemlerine bir derece takarrüb etmekle ruhaniyetlerinden manevi istifade etmektir ki, ayetler ona işaret eder ve işaret içinde bir teşviki ihsas ediyorlar ve bu nevi sanat ve fünun-u hafiyenin en ileri hududunu çiziyor ve en güzel suretini gösteriyorlar." (Sözler, Yirminci Söz, İkinci Makam.)

Ayrıca Külliyat'tan derleme olan Tılsımlar Mecmuası adlı Üstad'ın bir eseri de bulunmaktadır.

İlave bilgi için tıklayınız:
- Yüzden ziyade tılsımlar nelerdir?

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yükleniyor...