Üçüncü Mevkıf'ta geçen misaldeki heykelin, ellerini, kucağını ve ceplerini kıymettar nimetlerle doldurdu, şeklindeki ifadenin hakikatı nedir?Ayrıca o çiçeğin suretini kırmızı bir mücevhere taktı, deniyor. Hakikatte çiçek ve kırmızı mücevher nedir?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Madem rahmet ve irade-i nimet arkada hükmediyor. Öyleyse, o heykeli, nimetin envâıyla dolduracak, tezyin edecek, o çiçeğin suretini de bir hediyeye takacak."

"İşte, o heykelin ellerini, kucağını ve ceplerini kıymettar nimetlerle doldurdu ve o çiçek suretini de bir mücevherata taktı. Demek bu rahmet ve irade-i nimeti çalıştıran, terahhum ve tahannündür. Yani, acımak ve şefkat etmek mânâsı, rahmet ve nimeti tahrik ediyor."(1)

Allah’ın sonsuz rahmet ve merhameti insanı icat ederken, sınırsız nimet ve güzellikler ile donatıyor. Mesela gözü insana verip, gözün seyredeceği nihayetsiz manzaraları da icat ediyor, kulağı takıp, kulağın sofrası hükmünde olsan sesler alemini de icat ediyor, burnu verip burnun istifade edeceği kokuları da yaratıyor, dili takıp dilin tadacağı sayısız lezzetleri de bahşediyor vesaire. Bütün bu nimetlerin arka cephesinde Allah’ın irade-i rahmeti hükmediyor. Yani insanı böyle sayısız nimetlere muhatap yapan hakikat Allah’ın rahmet ve merhametidir.

Evet insan Allah’ın rahmeti ile sayısız cihaz ve duygular ile donatılıp kainat sofrasından istifade ettiriliyor. Heykel ve çiçek ve onlardaki cevherler insan ve insandaki donanıma işaret ediyor.

(1) bk. Sözler, Otuz İkinci Söz, Üçüncü Mevkıf.

On Dördüncü Lem'anın İkinci Makamında yer alan Üçüncü Sır, bu konumuzu detaylı olarak izah etmektedir, bakılabilir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

BENZER SORULAR

Yükleniyor...