"Adem alemlerine sukut etmek" ne demektir; zaten ilm-i ilahiye gitmiyor mu?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bir elma çürüdüğü zaman maddî ve zahirî varlığını bırakır, yerine manevî ve ilmî bir varlığa intikal eder. Şimdi bu elma mutlak mânada yok olmadı, sadece varlık cihetini değiştirdi. Maddî varlığı noktasından zahiren yokluğa düştü, ama manevî varlığı başka varlık âlemine geçti. Öyle ise elmaya mutlak mânada yok oldu, denilemez.

Eşyanın adem alemlerine sukut etmesi, varlık boyutunu değiştirmesi demektir. Başka bir şehre gitmek üzere İstanbul’dan ayrılan biri, İstanbul’da yoktur ama başka şehirde vardır. Aynı şekilde dünyadan göçen bir insan ya da canlı, dünyada yoktur ama Allah’ın ilminde ve başka âlemlerde vardır.

Buradaki izafî ve nisbî adem, bir şeyin a’yan-ı sabite noktasından, yani Allah’ın ezelî ilminde ilmî bir vücud şeklinde var olduğu halde, henüz haricî bir varlık kazanamamış haline denir. Bu yokluk izafîdir. Yani maddî ve kevnî âlemde olmayan bir şey, başka bir şekilde ve başka bir varlık sahasında bulunabilir.

Mesela, Allah’ın ilminde, ilmî bir vücud ile bulunduğu halde, haricî âlemde olmayan bir şeye mutlak yok denilemez.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...