"Fakat ibadının kalbinde hususî bir telefon bırakmış ki, esbabı arkada bırakıp, doğrudan doğruya ona teveccüh etmek için,.." Kulun kalbindeki “kalp telefonu”ndan kasıt vicdan mıdır?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Kulun kalbindeki "kalp telefonu"ndan maksat hem vicdan hem de ilhamdır. Bozulmamış safi bir vicdan Allah ile kul arasındaki en sağlam ve en güzel bir vasıtadır. Vicdanın bir mânâsı da Allah’ın doğruları insana ihsas etmesidir.

İlham Allah ile mahlûkat arasındaki umumi konuşmadır. Ayetlerde Allah’ın hem cansız varlıklarla hem hayvanatla hem cin ve insanlarla hem de meleklerle ilham vasıtasıyla konuştuğu açık bir şekilde ifade edilmektedir.

“Derken, iki gün içinde, gökleri yedi kat olarak şekillendirdi ve her bir göğe kendisine ait işi vahyetti. Biz dünya semasını kandillerle, yıldızlarla süsledik, bozulup yıkılmaktan koruduk. İşte bu, azîz ve alîm (üstün kudret sahibi, her şeyi en mükemmel tarzda bilen Allah)’ın takdiridir.”(Fussilet, 41/12)

"Rabbin bal arısına şöyle vahyetti: 'Dağlardan, ağaçlardan ve insanların kurdukları çardaklardan kendine göz göz ev (kovan) edin. Sonra da her türlü meyveden ye de Rabbinin sana yayılman için belirlediği yolları tut.' Onların karınlarından renkleri çeşit çeşit bir şerbet çıkar ki onda insanlara şifa vardır. Elbette düşünen kimseler için bunda alacak ibret vardır."(Nahl, 16/68)

Bu ve buna benzer bütün ayetlerde açıkça ifade edildiği gibi, Cenab-ı Hak, arıya, sineğe, kuşa ilham ediyor. Bütün hayvanlar İlâhî ilhamla hareket ederler, rızıklarını öylece bulur, dertlerine deva olacak bitkilere bu ilhamla ulaşırlar. Ancak bu ilham, en ileri derecede arılarda tecelli etmiştir. “Rabbin, bal arısına şöyle vahyetti (ilham etti) : “Dağlardan, ağaçlardan ve insanların yaptıkları çardaklardan (kovanlardan) kendine evler edin.” Bu âyet-i kerîmede, sanki bu ilham sadece arıya has imiş gibi bir beyanda bulunulmuş, böylece arının bu noktada diğer hayvanlardan çok daha ileri olduğu ders verilmiştir.

Şems Suresinde (7-9) şöyle buyrulur:

“Nefse ve onu düzgün bir biçimde şekillendirip ona kötülük duygusunu ve takvasını (kötülükten sakınma yeteneğini) ilham edene andolsun ki, nefsini arındıran kurtuluşa ermiştir.”

Her vicdan İslamın emrettiği ibütün güzel ahlak şubelerinin güzel, yasak ettiklerinin de kötü olduklarını bilir. Mesela, her vicdan alçak gönüllü olmanın güzel, gurur ve kibrin kötü olduğunu yakinen bilir.

Arıya ilham eden Cenab-ı Hak, elbette ki manen ve maddeten bütün mahlûkatın fevkinde en mükemmel ve en şerefli bir mahlûku olan kâmil müminlere, bihlassa mürşid, müceddit ve âlimlere ilhamda bulunacak ve onların kalplerine birçok gizli hakikati nakşedecektir ve etmiştir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...