"Kazancın şartı, farz namazını kılmaktır. Ta ki, o hizmeti lillah için olsun. Hem bir şartı da sadakat ve şefkat ve sevinçle ve minnet etmemek tarzda yardımlarına koşmaktır." İzah eder misiniz?
Değerli Kardeşimiz;
"İşte bu kıymetli kazancın şartı, farz namazını kılmaktır. Ta ki, o hizmeti lillâh için olsun. Hem bir şartı da sadakat ve şefkat ve sevinçle ve minnet etmemek tarzda yardımlarına koşmaktır." (13. Söz)
Bu ifadeler doğrudan Üstad Bediüzzaman'ın, gardiyanlara yönelik öğütleri ve onları manevi kazanca teşvik etmesi bağlamında söylenmiştir. Bu durumda ifadeyi, gardiyanların meslekleri gereği bulundukları konumun manevi boyutunu ve bu hizmeti Allah rızası için nasıl değerlendirebileceklerini gösterecek şekilde izah etmeliyiz.
Bu mektubta gardiyanların görevini sadece bir meslek olarak görmeyip, insanlara şefkatle yaklaşarak ve ibadet şuuru içinde çalışarak bu görevi manevi bir kazanca dönüştürebilecekleri belirtilir.
Hapishane öyle bir musibettir ki, hem mahkûma hem de ona nezaret eden gardiyanlara büyük sıkıntı verir. Gardiyanların mahpuslara insanca muamele etmesi, onların ıslahını düşünmesi ve onlara şefkat göstermesi, Allah için yapılan bir hizmetin temelini oluşturur.
Şayet gardiyanlar farz namazlarını kılarlarsa, onların hizmetleri Allah için olur, mesaileri de ibadet hükmüne geçer. Hem de vazifelerini sadakatla yapar, şefkatle ve minnet etmeden mahkûmların yardımlarına koşarlar. O zaman hapishanede geçen saatleri, çektikleri sıkıntılar, yaptıkları hizmetler büyük bir kazanca dönüşür.
"Sevinç" ifadesini, gardiyanların mahkûmlara güler yüzlü, yumuşak ve şefkatle davranmaları şeklinde anlayabiliriz.
"Minnet etmemek" tabiri; mahkumlarda minnet hissini oluşturmadan onlara hizmet etmek anlamındadır. Çünkü gardiyan hâkim ve güçlü, mahpuslar ise mahkûm ve muhtaçlar... Muhtaç ve mahkûm olanlar minnet ederler, güçlüler de bunu hissettirmemelidirler.
Netice; Bediüzzaman, gardiyanlara hitap ederken, onların vazifelerinin dünyevi bir iş olmaktan öte, bir ahiret sermayesi olabileceğini ifade etmiştir. Bu, ancak farz namazlarını kılmak, Allah rızası için hizmet etmek ve şefkatle yaklaşmakla mümkündür. Gardiyanlık mesleği, doğru niyet ve ahlaki prensiplerle, insanlara faydalı olmanın ve Allah katında büyük sevap kazanmanın bir yolu hâline gelebilir.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü