On Birinci Söz'ün sonundaki Farisi hadisin manası ve nazara verilen ayetlerin kısaca meallerini öğrenebilir miyiz?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

On Birinci Söz'ün sonunda geçen beyit bir hadis-i kutsinin meali şerifidir. Şöyle ki:

"İşte bu sırdandır ki, seni âlâ-yı illiyyîne çıkaran bir hadis-i kudsînin meâl-i şerifi olan;

مَنْ نَگُنْجَمْ دَرْ سَمٰوَاتُ وَزَمِينْ
اَزْ عَجَبْ گُنْجَمْ بِقَلْبِ مُؤْمِنِينْ denilmiştir."
(1)

"Hadis-i kudsînin metni şöyledir:

مَا وَسِعَنِى سَمَاۤئِى وَلاَاَرْضِى وَلٰكِنَّ وَسِعَنِى قَلْبُ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ

“Ben göklere ve yere sığmam, fakat mü’min kulumun kalbine sığarım.(2)

Baştaki ayetlerin meali şöyledir;

"1. Güneşe ve kuşluk vaktindeki aydınlığına,
2. Güneşi takip ettiğinde aya,
3. Onu açığa çıkarttığında gündüze,
4. Onu örttüğünde geceye,
5. Gökyüzüne ve onu bina edene,
6. Yere ve onu yayıp döşeyene,
7. Nefse ve onu düzenleyene
(ona birtakım kabiliyetler verip)
8. İyilik ve kötülükleri ilham edene,

andolsun ki (yemin ederim ki),.."

"9. Nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiş,
10. Onu kötülüklere gömen de ziyan etmiştir."

İlk sekiz madde (ayet) kasem (yemin), son iki madde (ayet) ise cevab-ı kasem, yani, yeminlerin sonunda verilen hükümdür.

İlave bilgi için tıklayınız:

- Hadisteki; "Ben semavata ve zemine sığmadım, ama bir müminin kalbine sığdım." ifadesini nasıl anlamalıyız?

- On Birinci Söz’ün başında zikredilen sûre ile konunun ilgisi hususunda bilgi verebilir misiniz? Yani “hikmet-i âlemin tılsımı, insanın hilkatinin muamması ve namaz hakikatinin remizleri” sûrede nazara veriliyor mu?

Dipnotlar:

(1) bk. Sözler, On Birinci Söz.
(2) bk. Aclûnî, Keşfü’l-Hafâ 2/165; İmam Gazâlî, İhyâ-u Ulûmiddîn, 3/14.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yükleniyor...