Block title
Block content

On Yedinci Lem'anın On Beşinci Nota'sının Giriş kısmını açıklayabilir misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

BİRİNCİ MESELE: İsm-i Hafîzin tecellî-i etemmine işaret eden  فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ - وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ  [“Kim zerre kadar bir iyilik yaparsa karşılığını görür. Kim zerre kadar bir kötülük işlerse o da onun karşılığını görür.” (Zilzal, 99/7-8)]  âyetidir. Kur’ân-ı Hakîmin bu hakikatine delil istersen, Kitab-ı Mübînin mistarı üstünde yazılan şu kâinat kitabının sayfalarına baksan, ism-i Hafîzin cilve-i âzamını ve bu âyet-i kerimenin bir hakikat-i kübrâsının nazîresini çok cihetlerle görebilirsin."

"Ve hâkezâ, kıyas et. Öyle bir surette o tohumcuklar inkişaf ettiler ki, o tek kabza, muhtelif ağaçlarla ve mütenevvi çiçeklerle dolu bir bahçe hükmüne geçti. İçinde hiçbir galat, kusur yok.  فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرٰى مِنْ فُطُورٍ   [“Haydi, çevir gözünü: En küçük bir kusur görüyor musun?” (Mülk, 67/3)sırrını gösterir. Herbir tohum, ism-i Hafîzin cilvesiyle ve ihsanıyla, ona pederinin ve aslının malından verdiği irsiyeti, iltibassız, noksansız muhafaza edip gösteriyor."

"İşte bu hadsiz harika muhafazayı yapan Zât-ı Hafîz, kıyamet ve haşirde, hafîziyetin tecellî-i ekberini göstereceğine kat’î bir işarettir."(1)

Bu meselede Allah’ın Hafiz isminin kainat üstündeki tecellileri izah ediliyor. Bu tecellinin en somut ve anlaşılır misali dünya tarlasında milyonlarca bitki türlerinin tohumları ve milyonlarca hayvanların nutfeleri biribirine şeklen benzemesine rağmen ve bir birlerine karıştırılmasına müsait iken, Allah bunları karıştırmadan biribirine benzetmeden tefrik ve temyiz ediyor. Toprak altındaki milyonlarca biribirine çok benzeyen tohumları, biribirine karıştırmamak ve biribirine benzetmemek Allah’ın Hafız isminin bir tecellisidir. Böyle harika icraatlara imza atan bir isim, elbette insanların amelini de büyük küçük demeden muhafaza edip ahirette ve mahşerde sorguya çekebilir demektir.

Bu isim ayrıca ahiret hayatına da kati bir şekilde işaret ve beşaret ediyor. Zira muhafaza muhasebe içindir, muhasebe ise mükafat ya da mücazat için yapılır. Hal böyle olunca Allah’ın şu kainat üstünde en küçük bitkilerin ve otların irsiyet ve nesillerini bir cihetle amellerini muhafaza etmesi ve bunu kanun şeklinde bütün kainata yayması, elbette işaret ve delalet eder ki her şey muhasebe için muhafaza olunuyor, muhasebe de mükafat ve mücazat için yapılır. Bu meselenin ana konusu bu hakikattir.

(1) bk. Lem'alar, On Yedinci Lem'a, On Beşinci Nota.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...