"Tezahür-ü rububiyet hakikatı içinde bedahetle hissedilen ve bulunan uluhiyetin tebarüz hakikatı..." Uluhiyetin bariz oluşu rububiyetin tezahürü ile mi gerçekleşiyor?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Rububiyet, kâinatta her şeyin tedbir ve terbiye edilmesi demektir. Mesela, bir çocuğun bir damla su ile başlayıp, çocukluk, gençlik ve ihtiyarlığın ardından ölüm anına kadar, hayatındaki bütün merhaleler, Allah’ın rububiyetinin birer tecellisidir.

Bir damla suyun kan pıhtısına dönüşmesi, kan pıhtısının ete ve kemiğe bürünmesi, sonra anne karnında göbek bağı ile gıdalandırılması, dünyaya adım atar atmaz kan ve fışkı arasından safi ve gıdalı sütün gönderilmesi, anne ve babasının o zayıf çocuğun hizmetine koşturulması, yavaş yavaş hem bedenen hem de ruhen tekâmül etmesi, sonra gençlik ve ihtiyarlık çağına ulaşması... Bütün bunlar, hep kendi hayatımızda hem de bütün mahlukatta görünen ve tecelli eden rububiyetin harika icraatları, tedbir ve terbiyesidir.

"Tezahür-ü rububiyet hakikatı içinde bedahetle hissedilen ve bulunan uluhiyetin tebarüz hakikatı..." cümlesinde rububiyetin tezahürü içerisinde görünen uluhiyet meselesine gelince, Allah kainatta maddi ve manevi hangi şeyi terbiye etmişse, kendisinin görünmesi ve neticede kendisine ubudiyet edilmesi içindir. Yoksa bu kadar terbiye ve tekâmüllerin hikmeti izah edilemez.

Allah abes iş yapmaktan ve yaratmakdan münnezzeh olması gösteriyor ki, bütün bu mükemmel eserlerin bir neticesi vardır. O netice de, uluhiyetin anlaşılması ve arkasında kulluk ve ubudiyetin tahsilini temin etmektir.

Bu süreçlerin hepsi sonsuz ilim, irade, kudret, sem ve basar gibi uluhiyete ait sıfatlar ile olmaktadır. Mesela, bir elmanın kızarıp olgunlaşması için Güneş sistemini oraya yerleştirip muntazam bir şekilde çekip çevirmek ancak sonsuz bir ilim, irade ve kudret ile mümkündür. Bir elmanın bir bebeğin, bir küçük çekirdekten bir damla sudan en son aşamasına varana kadar tedbir ve terbiyesi, ancak uluhiyete ait kemal sıfatlarla olabilir.

Yani Allah kâinata hükmediyor kâinatı terbiye ve tedbir ediyor ise bunu uluhiyete ait kemal sıfatları ile yapıyor. Uluhiyet sıfatları olmasa kâinatı yönetip idare etmesi mümkün olamazdı. Aciz ve cahil bir sebebin Güneş sistemini yaratıp oraya yerleştirip yeryüzünü ışıtıp ve ısıtıp bütün canlıların hayatını idame ettirmesi nasıl mümkün olabilir?!.

Rububiyet yani tedbir, terbiye ve tedvir ancak sonsuz kemal sıfatlar yani sonsuz ilim, irade, kudret, sem ve basar gibi uluhiyete ait sıfatlar ile olmaktadır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?
Yükleniyor...