Üstadımız; "Siyasetin bu fena neticelerinden ürktüm, اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ وَالسِّيَاسَةِ dedim, o zamandan beri hayat-ı siyasiyeden çekildim." cümlesini ne zaman söylemiştir?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Bir zaman, bu garazkârâne tarafgirlik neticesi olarak gördüm ki, mütedeyyin bir ehl-i ilim, fikr-i siyasîsine muhâlif bir âlim-i salihi, tekfir derecesinde tezyif etti. Ve kendi fikrinde olan bir münafığı, hürmetkârâne medhetti."

"İşte, siyasetin bu fena neticelerinden ürktüm, اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ وَالسِّيَاسَةِ dedim, o zamandan beri hayat-ı siyasiyeden çekildim." (1)

Demek İslamiyet'ten uzaklaşmış bir siyaset matlub değil. Böyle olunca işin içine kin, menfaat, tarafgirlik gibi dinen de arzu edilmeyen neticeler verir. Bu hâl, cahil insanların yanı sıra âlimlerde de görülünce, Üstad Hazretleri şiddetle bu vaziyetten kaçınmıştır. Bunu hayatının bir düsturu haline getirmiş. Talebelerini de bu işten nehyetmiştir.

Bu ifadeyi Eski Said döneminde söylediği ihtimali daha yüksektir. Zira Uhuvvet Risalesi 1930 lu yıllarda yazılmış ve o zamanlar tek parti hakimiyeti olduğu için böyle bir çekişme söz konusu değildi. 1908 II. Meşrutiyetin ilanından sonra Ülkede artık seçimler dönemi başlamış, ilk olarak İttihad ve Terakki Fırkası ile Ahrar Fırkası arasında ciddi çekişme vardı. Her iki tarafın destekçileri arasında ehl-i ilim de vardı. Daha sonraları Ankara hükümetinin 1920 den sonra yaptığı seçimler de vardı. Bunda da hakeza yine iki taraftan ehl-i ilim ve takva şahıslar vardı. Üstadımıza bu kararı verdiren söz konusu olay bu tarihlerin birinde olma ihtimali yüksektir.

(1) bk. Mektubat, Yirmi İkinci Mektup.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

Yorumlar

Ziyaretçi (doğrulanmadı)
Daire-i esbab ve daire-i itikadın birbirinden farklı mülahazalarla değerlendirilmesi gerekmez mi?Ayrıca nur külliyatında "Din ile siyasetin kat'î surette birbirinden ayrılması esasında en küçük tereddüde dahi tahammülümüz yoktur." ifadesi yer almakta.Siyasetin islamiyetten soyutlanması ile neyi kastediyorsunuz?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Mehmet Selim)

Burada kast edilen mana şudur: İslami duygularla yani hamiyet, fedakarlık, ihlas ve Allah rızası gibi yüksek duygularla siyaset yapılmadığı taktirde, icra edilen siyaset kin, nefret ve menfaat üzere yoğunlaşmış olur. Üstadın kaçındığı siyaset işte bu tarz bir siyasettir. Çünkü, Üstad hazretleri "Menfaat üzere dönen siyaset canavardır" buyurmakla, bu konuyu netleştirmiş oluyor. Yoksa Üstadın kast ettiği siyaset, Peygamber Efendimiz (s.a.v) ve halife efendilerimizin icra ettikleri siyaset tarzı, değildir.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...