Block title
Block content

Üstadın, hanımlara "evlenmeyin" şeklinde bir tavsiyesi var mı?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Üstadımız, ne hanımlara ve ne de erkeklere evlenmeme gibi bir tavsiyesi bulunmamaktadır. Hanımlara "evlenmeyin" şeklinde geçen ifadesi de hususi bir tavsiyedir. Hanımlara "evlenmeyin" derken, "Dindarlık noktasından size denk birini bulamadığınız zaman, geçim derdinden korkup ahlaksız ve serserilere varmak yerine, bekar kalmak sizin için daha hayırlıdır." diyor. Burada, mutlak olarak bekar kalın demiyor. "Sadece dünya rahatını düşünerek serseri ve ahlaksız erkeklere varmayın." diyor. Ama kendine her bakımdan denk olan uygun bir erkek bulduğunda neden evlenmesin, evlenmesi gayet doğal ve gereklidir.

Evlenmek, insanlık için fıtri ve umumi bir yoldur. Bunun aksini savunup bütün insanları bekar kalmaya davet etmek, hem fıtrata hem de İslam’a zıt bir yaklaşımdır. Onun için asıl ve doğru olan aile kurmaktır. Ama bu genel kural bazı hususi durumlarda ve bazı hususi şahıslarda geçerli olmayabilir. İşte evlenmeye teşvik eden hadisler genel durum için evlenmemeyi teşvik eden hadisler ise özel şahıs ve durumlar içindir.

İmam-ı Gazalî’nin Huzeyfe’den ve Ebû Umame’den (ra) rivayet ettiği bir hadiste Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyuruyor:

"Hicri ikinci asırdan sonra insanların en hayırlısı, geçim derdi az ve çoluk çocuğu olmayan kimsedir."

Yine İmam-ı Gazalî’nin Ebû Hüreyre’den rivayet ettiği bir hadiste Peygamber Efendimiz (asm):

"Bir zaman gelecek; kişinin helâki karısının, anne ve babasının ve çocuklarının elinde olacak. Çünkü bunlar onu fakirlikle ayıplarlar. Ve gücünün yetmediği şeyleri kendisinden isterler. Adam da bu sebeple tehlikeli işlere girer. Böylece dini gider, kendisi de helâk olur buyuruyor." (1)

Yukarıdaki İmam Gazali’nin "İhya-i Ulum" adlı eserinde geçen bu hadisler sahih hadislerdir.

Burada Peygamber Efendimiz (asm) umumi olarak herkesi evlenmemeye teşvik etmiyor. Bu dönemlerde insanların çoğu geçim belası yüzünden haramlara ve dünyaya dalacağını haber veriyor. Burada hadisler, hayatın bir takım realitelerine işaret ediyor. Ve belalara karşı bizi tedbirli olmaya davet ediyor. Onun için evlenirken dindar, şuurlu ve kanaatkar bir eşle evlenmeyi tercih etmeliyiz. Yoksa, çok sıkıntı ve haramlara girme riski vardır.

(1) bk. İhya, II/66.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: İkinci Nükte | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 8497 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

k.toprak

Dost bir sitede yine dost bir arkadaşımız sizlerin bu yazınıza şöyle bir yanıtta bulundu sizlerin daha güzel dah mantıklı cevap vereceğinizi umarak bu soruyu cevaplandırmanız temennisiyle sizlere yöneltiyorum arkadaşımız şöyle buyurmuş İmam-ı Gazalînin Huzeyfeden ve Ebû Umameden (ra) rivayet ettiği bir hadiste Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyuruyor: Hicri ikinci asırdan sonra insanların en hayırlısı geçim derdi az ve çoluk çocuğu olmayan kimsedir. hicretten 200 yıl sonrası için böyle bir hadis varsa ... Sevgili Peygamberimiz; "Nikah benim sünnetimdir. Kim benim sünnetimden kaçınırsa benden (benim yolum üzere) değildir." "Evleniniz, çoğalınız. Zira ben kıyamet gününde diğer ümmetlere karşı ümmetimin çokluğuyla övünürüm." Kişi evlenmekle dininin yarisini tamamlamiş olur. Diger yarisi için de ALLAH'tan korksun. "buyurmaktadır. bu hadislerle arasında tezat olmuyormu ¿ burada bir yanlış aktarım var gibi. acele bir açıklama bekliyorum kafam karıştı.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (editor)

İki hadis arasında bir tenakuz söz konusu değildir. "Evleniniz çoğalınız, zira ümmetimin çokluğu ile iftihar edeceğim." hadisi, kayıtsız şartsı bir evlilik tavsiyesi değildir, sınırları çizilmiştir. Bu sınır; ümmet olacak çocukların varlığıdır. Karı, koca arasında tam bir uyum ve fikir anlayışı ile ancak Efendimize (asv) yakışan bir ümmet olacaktır. 
Efendimiz (asv), sahipsiz ve sokakta yetişmiş veya sefahet ile sermsemleşmiş bir ümmet ile iftihar etmeyecektir herhalde. Nitekim evlenecek kişinin araması gereken şartlar arasında dindar sıfatı da ifade edilmektedir. İşte bu şartlar gereğince evlenilecektir.
İkinci hadis ise, herkese değildir; dine hizmet eden kişiler için söylenmiştir. Zaten tarih de bunu ispat etmiştir. Birincisi genel ama sınırları tespit edilmiş bir çağrıdır; ikincisi özel şahıslar ve durumlar içindir.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
k.toprak
bu soruya ben böyle güzel cevap veremezdim yayınlanan bu cevabı arkadaşıma ileteceğim eminin oda hem sevinecek hemde tatmin olacaktir zira kafam karıştı acil cevap bekliyorum diyordu
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
19887412
Allah razı olsun sizler olmazsanız biz ne yapardık
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
husrevustad
Çok güzel bir cevap Allah razı olsun gerçekten de peygamberimizin ''Hicri ikinci asırdan sonra insanların en hayırlısı geçim derdi az ve çoluk çocuğu olmayan kimsedir'' bu hadisi bu zaman için çok doğru
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
esmnr

Selamunaleykum yaptığım bir iki arastirma sonucu Imam gazelin büyük bir alım olduğundan şüpe duymadigimi baştan belirttikten sonra bahsi geçen  ilk hadise o zamanın başka bir büyük alımı tarafından Şer konulduğunu farkettim

 Bunu üzerine araştırmama devam edince Şuandaki hocalarımızdan Nurettin Yıldız 'ın bu hadis in sahih olmadığını kesin bir dille fetva vererek beyan ettiğini gördüm.zayif hadis de demiyorum ,direk hadisin sahih olmadığını söylüyor.

 Zaten Peygamber efendimiz (S.A) okadar çok hadiste evliliği ovmekatedir,Kiyamet günü ben ümmetimin çokluğuyla övünecem

 Başka bir bir hadiste Nihahlanmak ,Evlenmek benim asünnetimdir,Kim benim sünnetimi mazeretsiz terkederse benden değildir. " dikkat ederseniz burda ağır bir ithamda var ,mazereti olanlara zaten kimsenin bisey dediği yok.

SIZ daha iyi bilirsiniz muhakkak ben sizin gibi gerçekten bilgi sahibi ilim sahibi diyilim  lakin Sanki bu sekilde musluman olmayanlar en cok istedigi sey oluyo onlar bizim çocuk yapmamamizi müslümanların soyunun kurmasını istiyo.

  Neyse affınıza sığınıyorum evet bu ayrı  bir konu evlilik bekarlık  isteyen evlenir istemeyen evlenmez çocuk yapmaz 

Ama hadis hakkında ki düşüncemi  bir mumin olarak belirmek istedim.

Hakkınızı helal edin

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...