Allah sıfatı ile her yerde hazır ve nazırdır. Peki zatı ile de öyle midir veya öyle olabilir mi? Risalelerde bu konuda bilgi var mı?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bir sanatkarı yapmış olduğu sanat eserinin içinde varsaymak, sanatkar ile sanatın aynı cinsten olduğunu kabul etmekle eşdeğerdir. Allah’ı zatı ile kainatın içinde olduğunu düşünmek de bu manaya gelir ki, bu İslam’ın tevhit ve tenzih anlayışı ile asla bağdaşmaz.

Mesela, bilgisayarı tasarlayan mühendisi, bilgisayarın içinde olduğunu varsaymak, o mühendisin bilgisayar ile aynı cinsten olduğu anlamını taşır. "Mühendis cesedi ile değil hüner ve mühendislik ilmi ile bilgisayarın içindedir." demek gerekir, doğru olan budur.

Yine aşçı güzel bir yemek pişirse, aşçı yemeğin içinde zatı ile değil aşçılık becerisi ile bulunur. Aşçıyı her şeyi ile yemeğin içinde düşünmek, manasız ve yanlış olur.

Bu örneklerde olduğu gibi, Allah, Zat-ı Akdesi itibarı ile sanatı olan kainatın içinde değildir. Allah sadece ve sadece isim ve sıfatları açısından her yerde hazır ve nazırdır. Allah’ın isim ve sıfatları ile her yerde hazır ve nazır olması, zatı ile de her yerde hazır ve nazır olmasını gerektirmiyor; tıpkı güneş örneğinde olduğu gibi...

İlave bilgi için tıklayınız:

Sözler, On Altıncı Söz, Üçüncü Şua...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

BENZER SORULAR

Yükleniyor...