"...Bedeviyetin lâzımı olan selâmet-i fıtrat; ve zaruretin semeresi olan hafiflik ve cüret-i teşebbüsle mücehhez olan istidad-ı fıtrîdir." Buradaki "hafifliği" nasıl anlamalıyız?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Dördüncüsü: Ehl-i tevhidin düsturu olan tevhid-i kelime ve zeminin hasiyeti olan itidal ve tâdil-i mizaç; ve zamanın ziyası olan tenevvür-ü ezhan; ve medeniyetin kanunu olan telâhuk-u efkâr; ve bedeviyetin lâzımı olan selâmet-i fıtrat; ve zaruretin semeresi olan hafiflik ve cüret-i teşebbüs ile mücehhez olan istidad-ı fıtrîdir."(1)

Zaruri ihtiyaçlara kanaat etmek, insan ve insanlık üstünde bir hafiflik oluşturur.

Mesela; bir aile babası ailesinin temel ve zaruri işleri için çalışsa yükü hafif olur; yok kanaatsizlik ve israftan gelen zaruri olmayan ihtiyaçlar için çalışsa yükü ağırlaşıp artar. Asya kıtasında İslam hükmettiği için, Avrupa'daki gibi lüks ve tüketim aşırılığı bulunmuyor; bu da Asya halkının geçim yükünü hafifletiyor. Yükü hafif olan, ağır olanı çabuk geçer. İnşallah Asya kıtası (İslam dünyası) Avrupa'yı diğer sebeplerin de yardımı ile çabuk geçecek.

(1) bk. Muhakemat, Birinci Makale (Unsuru'l-Belagat), Dokuzuncu Mukaddime.

İlgili ders videosu için tıklayınız:
- Prof. Dr. Şadi Eren, Muhakemat Dersleri (11. Bölüm).

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Yorumlar

ilyas26125
Yukarıdaki soruda geçen bedeviyetin lâzımı olan selâmet-i fıtrat ve ve cüret-i teşebbüsle nne kastediliyor?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Köylülük ve bedeviyet insanın fıtratına daha yakın ve daha doğal olduğu için köylüler şehirlilere göre daha temiz daha doğal bir fıtrata sahip oluyorlar. Yine köylüler kafasına yatan bir şeyi söyleme ya da yapma konusunda daha girişimci daha cüretkar oluyorlar. Şehir hayatı insanları biraz daha dizginleyip biraz daha otonomlaştırıyor. Hali ile şehirliler çekingen temkinli ve hesapçı oluyorlar.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...