Hadiste ifade edilen "şehidin tekrar dünyaya gelip, tekrar şehit olmayı istemesini" Birinci Mektup'taki ifadeler doğrultusunda nasıl anlamalıyız?
Değerli Kardeşimiz;
Hz. Enes’ten yapılan rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurdu:
“Cennete giden hiç kimse, yeniden dünyaya dönmeyi ve dünyalık adına herhangi bir şeyin kendisi için olmasını istemez. Şehit olan kimse bunun dışındadır. O, gördüğü o büyük mükâfattan ötürü, on defa daha (Allah yolunda) ölmek için dünyaya dönmeyi temenni eder / arzu eder.” (Buhari, Cihad, 21; Müslim, İmaret, 109-1877)
Hadisteki "şehidin tekrar dönme istemesi" mahşerde Cenab-ı Hakk'ın onlara yaptığı iltifat ve ihsandan ötürüdür. Yani o ikramları gören şehidler, tekrar dünyaya dönüp yine Allah yolunda şehid olmayı dileyeceklerdir. Birinci Mektub'da geçen ifadelerde şehidin kendisini ölmüş olarak bilmediğinden, Rusların korkusundan kendilerine geçici bir zaman için korunaklı bir yer bulduklarındandır.
Burada muhtemel iki mana olabilir:
Birisi; şehidin kendisini ölmemiş bilmesinden murad edilen asıl mana; ölümdeki ayrılık ve firak acısını hissetmemektir. Yani; şehid, ölümün ayrılık ve musibetlerinden kurtulmuştur. Yoksa öldüğünü hiç bilmiyor demek değildir. Ölümün en ehemmiyetli kısmı; insanın ünsiyet ve ülfet peyda ettiği dünya hayatından ayrılmak acısıdır. Bu kısım insana unutturulur ise bir nevi ölüm de insana unutturulmuş sayılır. Bundan da galiben ölüm unutturulmuş denilir. Yoksa ölüm her yönü ile unutturulmuş denilmez.
Diğer bir mana ise; şehidin ölüm esnasında aldığı, mahiyetini bilemediğimiz lezzettir. Elbette Allah bu kısmı, yani şehidliğin lezzet esnasını, şehide ya unutturmuyor ya da hatırlamasına müsaade ediyor olabilir. Bu da ayetin "onlara ölü demeyiniz" hükmünü bozmaz.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü
Yorumlar