"İlmelyakîn ile bilen bu kahraman kardeşimiz, aynelyakîn ve hakkalyakîn makamına çıkmak için, kabre cesedini bırakıp melekler gibi... " Öldükten sonra terakki devam eder mi?
Değerli Kardeşimiz;
Bazı sevaplar vardır ki, insan öldükten sonra da ölen kimsenin manevî makam ve derecesini artırır. Bu hususa şu hadis işaret etmektedir:
"İnsanoğlu öldüğü zaman, bütün amellerinin sevabı da sona erer. Şu üç şey bundan müstesnadır: Sadaka-i câriye, istifade edilen ilim, kendisine dua eden hayırlı evlat."(1)
Demek ki, vefat eden kimsenin manevî terakkisi bütün bütün tükenip kaybolmuyor. Mesela, Risale-i Nur'un telif ve neşrinde a’zami ihlas, sebat, fedakârlık ve gayret ile çalışanların hizmetleri ve amelleri elan terakkiye devam etmektedir. Çünkü milyonlarca insan Risale-i Nur'dan istifade edip onların amel defterlerine sevap ve nur yağdırıyorlar. "Sebeb olan işleyen gibidir" hadis-i şerifi de meselemize ışık tutmaktadır.
Marifet hususuna gelince, insan dünya hayatında gayba iman eder, öldüğünde ise inandığı şeyleri bizzat görerek yaşar ki, bu da büyük bir manevî terakki sayılır. Mesela semavata dünyada iman ederiz, ölünce ruhumuz o âlemleri bizzat dolaşarak görür...
(1) bk. Müslim, Vasiyyet 14. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Vasâya 14; Tirmizi, Ahkâm 36; Nesâî, Vasâyâ 8.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü
Yorumlar
Böyle etraflı bir tasvire fetva vermek bizi aşar. Ama Mümin günah cihetinden ölürken sevabı devam edebilir.