"Koca bir ağacın ölmesi, onun bir nevi ruhu olan çekirdeğini onun yerinde vazife görmek için bırakması,.." Bu cümle ecelin muayyen olmasına nasıl bakıyor?
Değerli Kardeşimiz;
"Yani, ehemmiyetli bir hikmet için, zâhir nazarda müphem ve gayr-ı muayyen tevehhüm edilen eceller ve rızıklar, ipham perdesi altında kaza ve kader-i ezelînin defterinde mukadderat-ı hayatiye sayfasında her zîhayatın eceli mukadder ve muayyendir, tekaddüm, teahhur etmez. Ve her zîruhun rızkı tayin ve tahsis edilip kaza ve kader levhasında yazıldığına hadsiz deliller var."
"Meselâ, koca bir ağacın ölmesi, onun bir nevi ruhu olan çekirdeğini onun yerinde vazife görmek için bırakması, bir Alîm-i Hafîzin hikmetli kanunuyla olması ve bir yavrunun rızkı olan süt memelerden gelmesi ve kan ve fışkı içinden çıkıp hiç bulaşmadan sâfi, temiz olarak ağzına akması, tesadüf ihtimalini kat'î bir surette red ve bir Rezzâk-ı Alîm-i Rahîmin şefkatli düsturuyla olduğunu gayet kat'î gösteriyor. Bu iki cüz'î misâle bütün zîhayat, zîruh kıyas edilsin."(1)
Burada, canlıların beslenmesi ve ölmesi çok dağınık ve büyük olduğu için, insanlar tarafından mevt ve rızık gayr-i muayyen, yani gelişigüzel gibi vehmediliyor. Hâlbuki her ölüm ve rızık belli bir nizam ve kanun dâhilinde icad ediliyor; asla ve kat’a gelişi güzel tesadüfe havale edilemez.
Koca bir ağacın ölmesi, neslini devam ettirebilmesi için, yavrusu hükmünde olan bir çekirdekte dercedilmesi gayet derecede intizam ve kanunu akla gösterip ispat ediyor. Malum, "ecelin muayyen olma" ifadesi kanun ve kadere işaret ediyor. Yani her şeyin bir plan ve program dâhilinde yaratıldığını gösteriyor.
(1) bk. Şualar, On Beşinci Şua.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü
Yorumlar