On Birinci Hakikat
İçerikler
-
"Bâb-ı insaniyettir. İsm-i Hakk'ın cilvesidir." On Birinci Hakikat daha çok Hakîm ismi ile ilgili gibi görünüyor. Acaba "Hak" ile "Hakîm" isimleri arasındaki fark nedir?
-
"Cenâb-ı Hak ve Mabud-u Bilhak, insanı şu kâinat içinde rububiyet-i mutlakasına ve umum âlemlere rububiyet-i âmmesine karşı en ehemmiyetli bir abd… ” İzah eder misiniz?
-
"Hitabat-ı Sübhaniyesine en mütefekkir bir muhatab" ifadesini izah eder misiniz?
-
"Mazhariyet-i esmâsına en câmi' bir âyine ve onu ism-i a'zamın tecellisine ve her isimde bulunan ism-i a'zamlık mertebesinin tecellisine mazhar…” İzah eder misiniz?
-
"Hazain-i rahmetinin müştemilâtını tartmak, tanımak için en ziyade mizan ve âletlere mâlik bir müdakkik” İzah eder misiniz?
-
"Nihayetsiz nimetlerine en ziyade muhtaç." ifadesini izah eder misiniz?
-
"Fenâdan en ziyade müteellim ve bekâya en ziyade müştak." cümlesini izah eder misiniz?
-
"Hayvanat içinde en nazik ve en nazdar ve en fakir ve en muhtaç..." ifadesini izah eder misiniz?
-
"Hayat-ı dünyevîyece en müteellim ve en bedbaht…" İzah eder misiniz?
-
"İstidadça en ulvî ve en yüksek" ifadesini izah eder misiniz?
-
"Hem hiç kabil midir ki: Hâkim-i Bilhak, Rahîm-i Mutlak; insana öyle bir istidad verip, yer ile gökler ve dağlar tahammülünden çekindiği emanet-i kübrayı tahammül edip..." ifadelerini açıklar mısınız?
-
İnsanın tanzimat memuru olması ne demektir?
-
Mahlûkatın tarz-ı tesbihat ve ibadetlerine insan nasıl müdahale edebiliyor?
-
"Kâinattaki icraat-ı İlahiyeye küçücük mikyasta bir temsil gösterip, rububiyet-i Sübhaniyeyi fiilen ve kalen kâinatta ilân ettirmek..." İnsan Allah'ın kâinattaki icraatına nasıl temsil gösterir ve rububiyeti ilan eder?
-
"Cenâb-ı Hakk’ın insanı meleklerine tercih edip hilâfet rütbesini verdiği halde...” ne demektir?
-
"Hem rütbesi, hem vazifesi, hem maaşı, hem düstur-u hareketi, hem cihazatı bize gösterdi ki, o zabit, o muvakkat meydan için değil." Buradaki "maaş" hakikatte neyi temsil ediyor?
-
"İnsanın kalb cüzdanındaki letaif ve akıl defterindeki havas ve istidadındaki cihazât..." ifadesinde; "letaif, havas ve cihazât"tan neleri anlamalıyız? Bunların kalb, akıl ve istidatla alakası nedir?
-
"İnsan ebed için halk edilmiş ve ebede gidecektir." cümlesini izah eder misiniz?
-
Onuncu Söz, On Birinci Hakikat hakkında genel bilgi verir misiniz?