Block title
Block content

"Zira, fenn-i mantıkça kat’îdir ki, zâtî bir hassa bir tek fertte görünse, bütün efratta dahi o hassanın vücuduna hükmedilir. Çünkü zâtîdir." Mantıktaki bu kaideyi konumuz açısından izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bir tek ruhun, ölümden sonra hiçliğe gitmediği, varlığını ve hayatını devam ettirdiği anlaşılsa, bütün ruhlar da bakidir demektir. Yani, vefat etmiş bir insanın ruhuyla irtibat kurulabilse, onunla konuşulabilse, sadık rüya yoluyla ondan birtakım haberler alınabilse bu demektir ki, bütün ruhlar bakidir ve hepsiyle temas kurmak mümkündür.

Bilindiği gibi bir varlığın sahip olduğu özellikler iki türlü olur. Birisi onun zatî özellikleridir, yani yaratılışında mevcut özelliklerdir. Diğeri ise sonradan çalışarak kazandığı bilgiler, beceriler, sanatlardır.

Zatî bir özelliğin bir şahısta varlığı ispat edilirse, o özelliğin bütün fertlerde de bulunduğu kesin olarak bilinir. Meselâ, insanda hafızanın olduğu ispat edildi mi, artık her bir insan için ayrı bir deneme yapmak gerekmez. Zira hafıza zatî bir hassadır, yani insanın yaratılışında vardır, sonradan kazanılmış değildir. Bir insanda varsa, bütün insanlarda da vardır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
Yükleniyor...