Bazen hizmetin maslahatı açısından insan çok ciddi boyutlara varan teviller yapmak zorunda kalıyorum. Netice de alıyorum. Maslahat için tevil caiz mi, konu hakkında bilgi verir misiniz?
Değerli Kardeşimiz;
Mesleğimiz hakkında hüsnüzan besleyip, 'en güzel meslek budur' diyebiliriz. Yapılan hizmetleri nazara vermek, muhataplarımızı ciddi şevke sevk edecektir. Ancak gerek hizmetin, gerekse dinimizin ruhuna uymayan aşırı teviller, her ne kadar o esnada netice veriyor ise de, bazen kapatılması güç yaralar açabilir. Bu yüzden, ifrata varmamak, dozajını aşmamak esastır kanaatindeyiz.
İslamiyet orta yolu benimsemiş, ifrat ve tefritten tecerrüd etmiş. Vasatı esas tutmuştur. Bediüzzaman Hazretleri Risale-i Nurların muhtelif yerlerinde bu noktaları nazarımıza vermektedir.
Mesela; Bir zatın ismi Hasan ise 'Ben Hasan’a, ne Hasan ağa derim ne de haso derim. Ancak ona Hasan derim' diyor. Yani her şeyi olduğu gibi vasfetmek mesleğimiz olmalı. Aşırı mübalağalardan tevillerden sakınmamız icab etmektedir.
İşin şu noktasını da hatırda tutmakta fayda mülahaza ediyoruz. Kendi nefsimizin ayıplarını tevil yapmadan bazen itiraf edebilmek. Ayette "Felatüzekkuenfuseküm" "nefsinizi temize çıkarmayın" buyrulmaktadır. Ama hizmete toz kondurulmaması için -yalan olmamak şartıyla- teviller bazen kullanılabilir. Ölçüsünü aşmamak, ifrat ve tefritten kaçınmak şartıyla...
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü