Beyanındaki beraatin mucizeliğinin bir vechi de terhibdir; buna bir misal verebilir misiniz, mesela; Kur'an cehennemden nasıl sakındırıyor?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Cenab-ı Hak devamlı cennete teşvik ettiği gibi, şiddetli bir şekilde de cehennemden sakındırır.

Mesela, Ğaşiye Sûresinin başında beyanat-ı Kur'aniye ehl-i dalâletin simahında kaynayan rasas gibi, dimağında yakan ateş gibi, damağında yanan zakkum gibi, yüzünde saldıran cehennem gibi, midesinde acı, dikenli dari' gibi tesir eder.

Evet, bir Zât’ın tehdidini gösteren Cehennem gibi bir azab memuru, öfkesinden ve gayzından parçalanmak vaziyetini alması ve تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظ 1 söylemesi, söyletmesi, o Zât’ın terhibi ne derece dehşetli olduğunu gösterir.(25. Söz, s. 412)

1“Neredeyse öfkeden parçalanacak!” Mülk Sûresi, 67:8.

Gaşiye suresinin baş kısmı, cehennemle alâkalıdır. Şöyle ki:

هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ

1. "Ğaşiye’nin haberi sana geldi mi?"

“Gaşiye” , insanları şiddetli hâlleriyle bürüyecek olan kıyamet günüdür.

Veya “Ve yüzlerini ateş kaplar.” (İbrahim Suresi, 14/50) âyetinden hareketle cehennem ateşidir.

وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ

2. “O gün bazı yüzler zillete düşmüştür.”

O gün bazı yüzler zelildir.

عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ

3. “Çalışmış, (boşa) yorulmuşlardır.”

O gün bu kimseler ayaklarına bağlanan zincirleri sürüklemekten, develerin bataklığa dalması gibi ateşe dalmaktan, oranın tepelerine ve çukurlarına çıkmaktan ve inmekten yorulmuşlar, üstelik bunları yapmaktan hiç de fayda elde etmemişlerdir.

تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً

4. “Kızgın bir ateşe girerler.”

تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ

5. “Kızgın su akıtan bir kaynaktan kendilerine su verilir.”

لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِيعٍ

6. “Onlar için dari’den başka yiyecek de yoktur.”

Dari’, develerin yaş iken yiyebildiği dikenli bir bitkinin kuru hâlidir.

Denildi ki: Bundan murad, bu bitkiye benzeyen ateşte biten bir ağaçtır. Muhtemelen bu, âyette bahsedilen kimselerin yiyeceğidir. Başkalarının yiyeceği ise zakkum ağacı ve irindir.

Veya bundan murad, onların yiyeceğinin zararlı olması ve fayda vermemesi yönünden devenin bile yemekten kaçındığı şeyler olmasıdır. Âyetin devamı cehennem ehlinin yemeğini bu yönüyle nazara verir:

لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ

7. “Ne besler, ne de açlığı giderir.”

Yemekten maksad ise, bu iki hususiyettir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...