Bir dakikacık ömr-ü baki içinde bir parçacık bir sohbet-i bakiyenin, dünyaya nur serpmesi, istikbali ışıklandırması, mevcudatın firak ve zevalinden neşet eden yaralara merhem olmasının izahı nasıldır?
Değerli Kardeşimiz;
Her şeyin zevale doğru gittiğini ve kendisinin bu kaideden hariç olmadığını düşünen insan, ebedî hayatını düşünmekle ve o hayat için ibadetler olmak üzere, hayırlı ameller işlemekle teselli bulur. Ruhu o ebedi aleme teveccüh eder, istikbali ışıklanır, mahlûkatın ölümlerinden duyduğu acılar diner.
Bu mânanın en ileri derecesi namazda kendini gösterir. Zira namazda sadece yapılan amel yönüyle bekaya müteveccih olmakla kalınmıyor, Bâkî-i Zülcemâl olan Allah’ın huzuruna çıkmanın, O’na, kendi kelamıyla hitap etmenin, O’ndan yardım dilemenin ve namazın sonunda yine O’na duâ edip yalvarmanın da manevî zevki tadılıyor.
“Bâki-i Hakikî'nin muhabbet, marifet, rızası yolunda bir sâniye, bir senedir. Eğer onun yolunda olmazsa, bir sene bir sâniyedir. Belki onun yolunda bir sâniye, lâyemuttur, çok senelerdir.”(1)
Bu baki sohbetler ruh için büyük bir ferah ve sürur kaynağı oluyor. Üstad'ın şu cümleleri bu noktada çok önemlidir:
“Ey insanlar! Fâni, kısa, faidesiz ömrünüzü bâki, uzun, faideli, meyvedar yapmak ister misiniz? Madem istemek insâniyetin iktizasıdır; Bâkî-i Hakikî'nin yoluna sarfediniz. Çünkü, Bâkîye müteveccih olan şey, bekanın cilvesine mazhar olur.”(2)
Dipnotlar:
(1) bk. Lem'alar, Üçüncü Lem'a.
(2) bk. age.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü
Yorumlar
Namaz için sohbet-i bakiye deniliyor. Ama sohbet iki yada daha çok kişi arasında olur. Biri konuşur, diğeri susar, diğeri konuşur öbürü susar. Namazda ise tek kişinin, Allahın kitabındakileri okuması var. Haşa Allah bizle konuşmuyor. Bu nasıl sohbet olabilir ki? Bu mantıkla Kuran okumak veya dua etmek de Allahla sohbet etmektir. Ne dersiniz?
Bu kavramı bir kaç noktadan ele alabiliriz;
Sohbet-i bakiye terim olarak, okunduğunda veya üzerinde taşındığında Allahü teâlânın muhâfazasına (korumasına) kavuşmaya vesîle (sebeb) olan âyet-i kerîmeler.
Namaz Müminin miracıdır hadisinin de ifadesi ile Mümin namaz ile Allah’ın huzuruna çıkar monolog bir şekilde dua ve tesbihlerle Allah ile mükaleme eder. Monolog da şöyle bir fark var Allah imtihan gereği insanla açıktan ve direk olarak konuşmuyor insanın derdini dinliyor.
Diğer bir mana Allah’ın kelam sıfatı vardır her mahluku ile bir şekilde tekellüm eder. Bu tekellüm perdeli ve tecelli şeklindedir bizim iki insanla yaptığımı diyalog şeklinde değildir. Her şeyi getirip insanileşmeye bağlamamak lazım.
Namazın dışında Kur’an okumak dua etmek ve diğer ibadetlerde bir çeşit Allah ile konuşmak ve dertleşmek anlamına gelir.