"Ervahlara bir ezeliyet isnad etmişler." Bunlar kimlerdir? Felsefenin ruhlara ezeliyet isnad etmesini açıklar mısınız?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Eflatun, ruhun ezelî olduğunu söylemiş ve bedenle buluşacağı ana kadar edindiği bilgileri unutsa da bedene ulaşınca bunları hatırlayacağını iddia etmiştir.

Ruh mahlûktur ve her mahlûk gibi onun da bir evveli vardır. Bununla birlikte, ruhların ezelde “Ben sizin Rabbiniz değil miyim?” sualine, “Bela” yani "Evet, sen bizim Rabbimizsin." diye cevap vermeleri, bazı zihinlerde sanki ruh ezeliymiş gibi bir yanlış düşünce meydana getiriyor. Kader Risalesi’nde ezelin mazi silsillesinin bir ucu olmadığı “mazi, hâl ve istikbali birden tuttuğu” izah ve ispat edilmekle bu yanlış anlayış tashih edilmiştir.

Beka, bir şeyin başlangıcının olup sonunun olmaması demektir. Bir şeyin sonunun olmaması kendi sayesinde değil, Allah’ın devam ettirmesiyledir. Mesela, Allah ruhu yoktan var ediyor, sonra da onun varlığını sonsuza kadar devam ettiriyor.

Ezeliyet ise, bir şeyin başlangıcının olmaması demektir ki, bu vasıf sadece ve sadece Allah’a mahsustur. Allah’ın zâtı ve sıfatları dışında hiçbir şeye ezelî denilemez, denilirse küfür olur.

Bir şeyin ezelî olması demek, Allah’ın yaratmasına muhtaç olmayan ve varlığı kendinden olan demektir. Bu ise imkânsız bir durumdur; zira her şey Allah’ın var etmesi ile var olabilir.

Küfür ve dalalet üzerine giden felsefe ruhlara ezeliyet veriyor. Yani Allah’ı ve O’nun mutlak sıfatlarını kabul etmedikleri için, her şeye bir ezeliyet verme mecburiyetinde kalıyorlar. Bu durumda bir tek İlahı inkâr ettikleri için, sayısız ilahları kabul etmek zorunda kalıyorlar ki, bu da tam bir safsatadır.

"Allah her şeyi yoktan var ediyor" demek yerine, "Her şey zaten ezelî olarak vardı." diyorlar.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...