"Sûreten vücudun altında, adem ve bozmak saklıdır." Ademî fiillerde sûreten vücudun olmasını izah eder misiniz?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Meselâ, bir kişinin, bir ormanı bir kibrit ile tutuşturup yakması, görüntü açısından vücudî bir fiildir. Bu adam kibriti yakıp ormana atmasa orman tutuşmaz deniliyor. Zahirî açıdan, yani sûreten bakıldığında adamın basit ve cüz’î fiili gerçekten büyük bir şart, kuvvetli bir sebep gibi duruyor.

Ama işin esasında kibritin yakılması ve koca ormanın yanması, çok sebeplerinden sadece basit ve cüz’î bir sebebidir. Koca ormanın yanmasını basit ve küçük bir kibritten bilmek ve her şeyiyle ona vermek mümkün değildir. Ama kibritin yakılma fiili de ormanın yanmasına bir şart-ı adi yapılmıştır, bu şart olmadan orman yanmıyor.

İşte ormanın yanma fiilinde kibritin tutuşturulması, küçük ve cüz’î de olsa vücudî bir durum gibi duruyor. Halbuki ormanın bir anda kül olması tahrip ve ademîdir. Bu büyük tahrip, yok olma fiili, kibritin yakılma fiilini kuvvetli ve vücudî gibi gösteriyor...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...