Vahiy için "havassa hastır" deniyor. Peygamberlere has, denmesi gerekmiyor mu? Buradaki "havas" ne mânada kullanılmıştır?
Değerli Kardeşimiz;
"İkinci fark: Vahiy gölgesizdir, sâfidir, havassa hastır. İlham ise gölgelidir, renkler karışır, umumîdir. Melâike ilhamları ve insan ilhamları ve hayvanat ilhamları gibi, çeşit çeşit, hem pek çok envâlarıyla, denizlerin katreleri kadar kelimat-ı Rabbâniyenin teksirine medar bir zemin teşkil ediyor."(1)
Vahiy çok açık ve zahir olarak peygamberlere has bir durum olduğu için, havas tabirinin nebi ve peygamber mânasına gelmesi mukadderdir ve sarihtir. Yoksa peygamberlerin dışındaki havaslara da vahiy gelebilir mânası kast edilmiyor.
Havas tabiri nisbîdir; nisbet edildiği şeye göre mâna kazanır. Mesela vahye nisbet edilirse peygamberler anlaşılır; ilhama nisbet edildiği zaman ise büyük evliya ve kutuplar anlaşılır.
(1) bk. Şualar, Yedinci Şua.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü
Yorumlar