"Zevâl-i lezzet elem olduğu gibi, zevâl-i elem dahi lezzettir." ifadesini açıklayabilir misiniz? Bu umumî bir kaide midir?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Zeval; yok olmak, son bulmak mânâsındadır. Elemin bitmesi lezzet, lezzetin bitmesi ise elemir.

“Zeval-ı elemin lezzet olması” bütün canlılar âlemi için geçerlidir. Bir hastalıktan şifa bulmanın lezzetini bütün canlılar tadarlar ve bundan kendilerine göre bir sevinç, bir ferah duyarlar. “Zeval-i lezzetin elem olması” ise akıl sahipleri için geçerlidir. Diğerleri, lezzetin ne gelmesini, ne de gitmesini düşünecek halde değildirler. Onlar sadece hazır zamanda tattıkları lezzetle zevk duyarlar, onun gitmesiyle çok kısa süren bir elemleri olsa da bunu uzun süre düşünecek halde değildirler.

Kâmil mü’minlerin halleri daha başkadır. Onlar bütün hayrın Allah’ın elinde olduğunu bilir, O’ndan gelen her şeyi güzel görürler. “Esmâ-i hüsnânın hepsi güzel olduğu gibi, bunların bütün tecellileri de güzeldir.” diyerek “Kahrın da hoş, lütfun da hoş.” makamında yaşarlar. Bunun en yakın misali Üstad Hazretlerinin hayatında görülmektedir. “Kadere iman eden, elemden emin olur.” hakikatini bütün ömründe değişmez düstur yapan Üstadımız, başına gelen her türlü musibette inayet-i İlâhiyenin bir cilvesini aramış, hiç ümitsizliğe düşmemiş, şevkini hiç kaybetmemiş ve davasını gönüllere mal etmeye muvaffak olmuştur.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Yorumlar

halili
Hocam bana bu bakış açısı pek mantıklı gelmiyor; şöyle ki, olumlu ve lezzetli bir durumdan alınan lezzetin bitmesiyle oluşan eleme rağmen pişman olmayıp tekrar lezzeti talep ediyor.... aynı şekilde aldığı acılı olumsuz bir durumun sona ermesinden gelen hafiflik ve lezzete rağmen insan tekrar o acıya maruz kalmak istemiyor... buda yukardaki görüşün tutmadığını gösteriyor.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Burada insanın talep etmediği elemdir elemin zevalinden gelen lezzet değildir. Lezzeti şiddetle talep etmesi de lezzetin kendisinedir zevalinden doğacak elemi düşünmek istemiyor.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
halili
yani, sevinç ve mutluluk veren olayların verdiği lezzet zevalindeki elemden çok ağır bastığı için sevinç ve mutluluk veren olayları talep etme hükmü bozulmuyor.. aynı şekilde, hastalık musibetler gibi olayların verdiği elem zevalindeki lezzetden çok daha ağır bastığı için hastalık ve musibet gibi olayları istememe hükmünü bozmuyor. Neticede lezzetli olaylar talep ediliyor, elemli olaylar talep edilmiyor; olması gerekende budur zaten.?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Hastalandığında bu manayı düşün teselli ol anlamında söyleniyor. Yoksa kimse hastalanmayı istemez. Haram ya da gafletli bir lezzetinde bitmesinden sonra gelen maddi ve manevi elemi düşün ona yaklaşma deniliyor.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...