Kur’ân-ı Kerîm'in "Zeminde ve gökte gizli esmâ-i İlâhiyenin mânevî hazinelerinin keşşafı" olmasını izah eder misiniz?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Cenâb-ı Hak bir hadis-i kudside şöyle buyurur:

“Ben gizli bir hazine idim. Tanınmak istedim (bilinmeye muhabbet ettim) ve mahlûkatı yarattım.” (Acluni, Keşfü'l-Hafa, II/132)

Hadis-i kudside beliğ bir teşbih vardır. Allah’ın isimleri, ünvanları bir hazineye benzetilmiştir.

Kur’ân’ı okuduğumuzda, hemen her yerinde ilahî isimleri görürüz. Mesela, besmelede “Allah, Rahman ve Rahim" isimleri vardır. Fatiha’da Allah’ın Rab ve Malik isimleri geçer. O’nun Mabud, Müstean, Hadi ve Mudil, Mün’im ve Müntakim isimlerine işarette bulunulur. Son sûre olan Nas sûresinde O’nun Rab, Melik ve İlah isimlerine yer verilir.

İşte Kur’ân baştan sona bize Allah’ın isimlerini anlatmaktadır. Bu isimler gizli bir hazine hükmünde iken, Kur’ânî gözle bakılınca görünür hale gelmişlerdir.

Esmâ-i ilahiyeye için künuz-u mahfiyye (gizli hazineler) denilmektedir. Mesela Rezzak ismi gizli ve manevi bir hazinedir, bütün rızıklar o hazineden gelmektedir. Bütün varlık aleminin Allah’ın esmâ ve sıfatlarının tecellileri olduğu ancak Kur’ân güneşi sayesinde görünür ve bilinir.

Allah’ın her bir isminin kâinat sahnesinde tecellî daireleri ve perdeleri vardır. Mesela, sema bir daire ve perdedir. Bu dairede ve perdede Allah’ın Celal ismi hakimdir. Dev galaksilerin sapan taşı gibi çevrilmesi, Allah’ın sonsuz azamet ve kibriyasını muhtevî olan Celal ismini kör olana bile gösterir. Bu sema dairesinde ve perdesinde diğer isimler Celal isminin gölgesinde tecelli eder. Lakin diğer isimler de bu tecellinin içinde görünür.

Sema dairesinde ve perdesinde cemal sıfatının da tecellisi vardır, ama celal mânâsının gölgesinde kalmıştır. Yine bir çiçeğe nazar ettiğimiz zaman oradaki ince sanatlar ve güzel kokular ve estetik işlemeler Allah’ın Cemal isminin mânâsını zahiren ve galiben gösterir. Bu çiçek dairesinde de Allah’ın Cemal ismi galiptir, diğer isimler bu ismin gölgesinde işlerler. Çiçek dairesindeki hazine ise güzellik ve ihsan mânâsı taşımaktadır. Güzellik ve ihsan ise Cemîl ve Latif isimlerine işaret ediyorlar... Bu iki misalin dürbünü ile zemin ve semaya nazar edebiliriz.

İnsanın gözünde Basîr ismi, kulağında Semi’ ismi, dilinde Mütekellim ismi, yüzünde Musavvir ismi, midesinde Rezzak ismi, aklında Alîm ismi, hafızasında Hafîz ismi, âzâların düzenli ve tertipli olmasında Munazzım ismi gibi binlerce ismi onun mahiyetinde okumak mümkündür. Bu âzâlar hazinesinin arka cephesinde bu isimler işliyorlar ve bu isimlerin arka cephesinde de Zât-ı Akdes olan Allah vardır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

Yorumlar

kbeyazgolge
Çok doyurucu bir cevap. Allah razı olsun.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Ziyaretçi (doğrulanmadı)
"sema dairesi bir topraktır içindeki hazine ise azamet ve kibriya manasıdır insan akıl küreği ile bu iki hazineyi kazıp bulmalıdır"kaç yıldır risale-i nur okuyorum yukarıdaki gibi bir izah aklıma gelmemişti harika teşekkürler
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...