Block title
Block content

Otuzuncu Lem'a'da yer alan; Kayyumiyet-i ilahiyedeki "ezeli" ve "ebedi" tabirlerini izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Kayyumiyet ile ezeliyet, tabir olarak birbirlerini tamamlayan ve bir birlerine lazım olan tabirlerdir.

Kayyum, mana olarak, başlangıcı ve sonu olmayıp, bir başka varlığa da dayanmadan, kendi kendine yeten anlamında Allah’ın bir sıfatıdır. Allah kendi varlığının devamında ve bekasında başka hiçbir şeye muhtaç değildir. Ama bütün varlıkların devamı ve bekası ancak Allah’ın yaratması ve devam ettirmesi ile mümkündür. İşte bütün mahlukları yaratıp varlıklarını devam ettiren sıfat kayyum sıfatıdır. Allah’ın bu kayyum sıfatını da ayakta tutan ve devamını sağlayan sıfat ise ezeliyet ve ebediyet sıfatlarıdır...

Allah’ın -haşa- kendisi fani olsa, kendi ile devam eden mahlukat da onun gibi fani olur ve onunla zevale giderdi. İşte bu menfi manayı bertaraf etmek için ezeliyet ve ebediyet sıfatları kayyum isminin arkasında duruyorlar. Ezeliyet ve ebediyet sıfatları olmadan kayyum ismi olamaz, manasız kalır. Nasıl hayat olmadan işitme, görme ve konuşma olmaz ve olamaz aynı şekilde ezeliyet olmadan kayyumiyette olmaz ve olamaz.

Kayyumiyet, eşyayı ayakta tutan şey ise, ezeliyet ve ebediyet de o eşyanın bekasını temin eden şeydir diyebiliriz.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...