Block title
Block content

"Ve insanın bir ferdi, sair hayvânâtın bir nev’i hükmündedir." cümlesini izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İnsan, fıtrat ve mahiyet olarak bütün kainata mukabil gelecek bir genişlik ve keskinlikte yaratılmıştır. İnsan sahip olmuş olduğu maddi ve manevi his ve cihazlar sayesinde, Allah’ın bütün isim ve sıfatlarını tartıp ölçebilir. Kainatın umumunda yazılı olan ilahi hakikatler, aynı şekilde insanın mahiyet ve fıtratında da yazılmıştır.

Yani insan bir nevi kainat gibidir. Bu yüzden insanın bir ferdi ile milyonlar ferdi arasında keyfiyet olarak bir fark yoktur. İnsan bu gibi özellikleri sayesinde şu kainatın halifesi olmaya namzettir. İnsanın bir ferdindeki bu kıymet ve ölçüler, diğer türlerin tümünde bile yoktur.

Mesela bir arı taifesi Allah’ın bütün isim ve sıfatlarına tam bir ayine olamaz,;olsa olsa birkaç isme güzel bir takvim olur. Bu yüzden bir insana mazhariyet noktasından denk değildir. Zira  bir insan Allah’ın bütün isim ve sıfatlarına tam bir ahsen-i takvim olabilir.

İlgili bölümü okumak için tıklayınız:

Lem'alar, On Yedinci Lem'a, Dördüncü Nota.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

isahalim
"Ve insanın bir ferdi, sair hayvânâtın bir nev’i hükmündedir." cümlesinin 2 boyutu mu var yoksa 1 boyutu mu? Şöyle ki; Hayvanlar arasından "kurt"u ele alalım. Hepsi vahşi olmakla beraber vahşilik dereceleri aynı değildir. Bir kurt 10 birim vahşiyken, bir başka kurt 30 birim vahşi olabilir. Oysa insan 1 sene önce işlediği zulümlerle 10 birim vahşiyken, aynı insan zulmünü 1 sene sonra artırıp 30 birim yapabilir. Dolayısıyla bütün kurtları birden temsil ediyordur". Bu örneğim o Risale cümlesinin 1. boyutu. Diğer 2. boyutu ise: Bir insan hem kurt gibi vahşi, hem tavuk gibi korkak, hem tilki gibi kurnaz vs. olabilir. Neden böyle uzunca VE 2 BOYUTUYLA derdimi anlatmaya çalıştım; çünkü Risale cümlesinde, "İnsanın bir ferdi, sair hayvânâtın bir FERDİ hükmündedir demiyor, NEV'İ hükmündedir" diyor. FERDİ yerine NEVİ hükmündedir deyince, aynı türde hayvanın mesela kurtların, benzer özellikte(vahşilik), fakat dereceleri itibariyle farklı (az vahşi--çok vahşi) olan her bir ferdinin istidat skalasını bir İNSAN tek başına ihata ediyor, öyle ki kurttaki vahşiliğin son sınırını geçebiliyor vahşiliğiyle... TÜM BU YAZDIKLARIMI KATKI OLMASINDAN ZİYADE, DOĞRU MU ANLIYORUM, ONU ÖĞRENMEK İÇİN YAZDIM. Yani Hz. Üstad bu cümleyle, meselenin bu 2 boyutunu birden mi nazara vermiş oluyor?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Bu da bir bakış açısı olabilir.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Emerve

İnsan nev'inden her ferdin kendine mahsus bir ruhu bulunur. Hayvan nev'inin ise her nev'i temsil eden bir ruhu bulunur. Yani "insanın bir ferdi, sair hayvanatın bir nev'i hükmündedir." Benim aklıma bu düşünce geliyor burayı okuduğumda. Sizin düşüncenizle çok bağlantı kuramıyorum aydınlatabilir misiniz? Teşekkürler..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Bizim izahımız insanda ki ruhun açılımı oluyor. Yani neden insanın ruhu diğer türlerin ortak ruhundan daha değerli bunun izahı yapılıyor. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...