"Her kabileden bir adam laakal içinde bulunup..." Kureyş fitneye düşmesin diye, her kabileden birkaç adamı ikna edince, kendi kabileleri ikna edilmiş mi oluyor? Buradaki fitne nazar mı? Yani adamları ikna etmezse anlaşmazlık olacak?
Değerli Kardeşimiz;
O dönemde Araplar arasında milliyetçilik "kabilecilik" şeklinde idi. Yani her bir kabile ayrı bir milletmiş gibi telakki edilir, düşmanlık ya da saygı da buna göre olurdu. Mesela, kabileden herhangi birisine saldırı oldu mu kabileye saldırılmış sayılırdı ve saldıran diğer kabile düşman ilan edilirdi. Kabile mensubunun haklı mı haksız mı olduğuna bakılmazdı. Kabile mensubu olması yeterli sayılırdı.
Bu düşünce ve hissiyat, tam bir cahiliye asabiyeti ve âdetidir. Bu yüzdendendir ki Araplar arasında siyasi ve içtimai vahdet temin edilemezdi. Bugün bu ibtidai ve meşum düşünce, yek diğerini yutmakla beslenen menfi milliyetçilik şekline dönüştü. Yani kabile yerini kavimler aldı. Kureyş yerine Arap, Türk, Kürt, Alman denildi ve insanlar bu duygu ile birbirine kırdırılıyorlar. Halbuki Allah milletleri birbirine düşman olmak için değil, tanımak ve yardımlaşmak için ayrı ayrı yaratmıştır.
Peygamber Efendimiz (asm)'ın kabilesi Kureyş kabilesinin Haşimoğulları kolundandır ki, bu kabile Araplar arasında en saygın ve en güçlü kabile idi. Dolayısı ile Peygamber Efendimiz (asm)'ı şehid edecek bir kabile, tek başına buna cesaret edemezdi. Bu yüzden insî bir şeytan "Her kabileden bir katil olursa, Haşimoğulları bütün kabileleri karşısına alamaz ve mesele böylelikle kapanır gider." şeklinde bir plan ortaya atmış ve bunun tatbik edilmesini temin etmiştir.
O dönemde kabilecilik ruhu ve duygusu adalet ve ahlakın önünde olduğu için, bu plan zekice bir plan oluyor. Ama Allah, Habib'ini korumayı vaad ettiği için planları akim kalmıştır...
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü
Yorumlar